Kir Janja

Ulogujte se da dodate predstavu u listu zelja
0.0

Broj ocena: 0;

Kir Janja

Pisac: Jovan Sterija Popović, Režija: Goran Cvetković

Igraju:

Kir Janja - Srđan Radivojević
Juca - Tamara Tamči Toskić
Katica - Jovana Andrejević
Mišić - Ivan Đorđević
Petar - Dragan Džankić
Kir Dima - Jonel Kuđija

Scenografija: Sofija Lučić, Slikarski radovi: Đura Pavkov, Kostimograf: Senka Đorđević, Kompozitor: Momir Cvetković



Klasično obrazovani Sterija, sigurno je bio upoznat sa renesansnom komedijom u izvornom obliku. Jer u fabuli i likovima njjegovog TVRDICE – KIR JANjE lako se prepoznaje klasična matrica bliska čak komediji del arte. Tu je bogati škrti starac i njegova koketna mlada žena, kćerka iz prvog braka, devojka za udaju, vatreni udvarač i vremešni trgovac kome je ta kćer već obećana. Tema je uobičajena za renesansni teatar – NOVAC..i to novac pomenutog starca, bogataša, tvrdice. Tu je još i sasvim netipični, stari prevareni sluga – poniženi radnik bez nade i sposobnosti da se izbori za svoja prava. I kao i u svim komedijama renesanse, tu sve vrca i od tvrdičluka i prevara, kao i od erotike i pohote. ALI – Sterija je u jednostavnoj scenskoj igri prikazao slikovite detalje svog vremena i svoje Vojvodine – dela Austrougarske carevine, u periodu ranog kapitalizma. Lica su iz trgovačkog sloja koj tek stupa na društvenu pozornicu, pa su još i pripadnici raznih nacionalnih grupa koje su istorijske okolnosti spojile. U zavrzlama koje se pletu oko novca – njegovog sticanja i održavanja, gubljenja i dobijanja – glavni i najdinamičniji je grčki trgovac Kir Janja koji poput renesansnog Pantalonea upada u probleme zbog preterane strasti tvrdičluka. On je u stranoj sredini životno preplašen, pa mu se novac, mnogo novca koji stiče i ljubomorno čuva – čini kao neka lična zaštita. No njegov tvrdičluk prelazi u bolest. Ali i svi drugi likovi imaju strast vezanu za novac kao cilj i smisao života, no to im ne umanjuje i strasti ljubavi, pohote, požude, preljube....Da bi ostvarili svoje strasti likovi koriste prevaru i nasilje, licemerje i podlosti. Njegov glavni lukavi oponent je predstavnik vlasti – notaroš Mišić, što pod lupu stavlja i moralnost državnog aparata. Tako dobijamo jednu razigranu fresku strasi i bolesti – sliku i priliku i našeg vremena. Ostaje samo da se dobro zabavimo uživajući u ovoj scenskoj sličici – snimku vesele igre ljudskih poroka, bez kojih bi svet bio manje zanimljiv.

Goran Cvetković