Da li je politika deo nas ili smo mi deo nje?

Krv crvenog petla
Piše: Mina Milutinović
14. jan 2020.

Na Maloj sceni Narodnog pozorišta u Nišu u ponedeljak, 23. decembra, premijerno je izvedena predstava “Krv crvenog petla” u režiji Jovane Tomić, a po tekstu Miloša Latinovića. Ova misteriozna drama plod je koprodukcije Narodnog pozorišta Niš i Narodnog pozorišta Priština sa privremenim sedištem u Gračanici.

Inspirisan opusom hispanoameričkih književnika, autor predstave “Krv crvenog petla” spaja likove iz različitih romana i priča, ali polaznu tačku za stvaranje svog komada video je u delima kolumbijskog nobelovca Gabrijela Garsije Markesa “Žena koja je dolazila u šest” i “Pukovniku nema ko da piše”. Fabula prati unutrašnji monolog glavne junakinje Laure, žene koja se nalazi na raskršću svoje prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Boreći se sa sopstvenim demonima, ona traži izlaz iz začaranog kruga grehova i požude.

krv-crvenog-petla-recenzija1

Predstava je koncipirana kao dvostruka vremenska paralela u pomalo mističnoj atmosferi koja stvara duh "magijskog realizma", glavnu odliku Markesovog stvaralaštva. Upravo zbog tog preplitanja fikcije i stvarnosti, nakon odigrane predstave stiče se neuobičajen utisak nedorečenosti. No, kada se zađe dublje u srž likova i rasplete klupko njihovog porekla, dolazi se do suštine koja i ima za cilj da publiku nakon predstave navede na razmišljanje i samostalno kreiranje celokupne slike o delu.

Likovi su Laura, Hoze i Onesimo Sančez. Pored njih, pominju se Manuel Farina – Laurin otac (pukovnik) i petao bez imena, kojeg je autor preuzeo iz Markesovog romana “Pukovniku nema ko da piše”. U romanu je prikazana slika Kolumbije u vreme mračnih godina korupcije i siromaštva. Pukovnik Manuel prodavao je svoje vredne stvari očajnički se trudeći da zaradi novce kako bi preživeo sa svojom ženom. Međutim, jedina stvar koju nije želeo da proda, jer mu je nosila uspomenu na stradalog sina, bio je petao. U to vreme u Kolumbiji su se vodile borbe petlova na kojima se i te kako moglo zarađivati, pa je pukovnik redovno hranio, održavao i trenirao svog petla kako bi na borbama mogao da zaradi što više novca.

krv-crvenog-petla-recenzija2

Onesimo Sančez je političar koji se bori da očuva svoj integritet u nesvakidašnjim političkim okolnostima u Kolumbiji. On je Laurina ljubav, ali u isto vreme i čovek koji je ubio petla njenog oca Manuela. Laura, iako se trudi da se prepusti ljubavnom zanosu i zaboravi na taj nemili događaj koji je ugasio jedini izvor prihoda njenoj porodici, vodi neprestani rat sa sopstvenim emocijama i željom za osvetom. Na tom putu verno je prati Hoze, njen prijatelj, koji je smrtno zaljubljen u nju. On joj udovoljava, ispunjava svaku želju i hrani njenu egocentričnu ličnost, dok se ona, pak, poigrava sa njegovim osećanjima.

Kroz jasno stilizovane pokrete, glavna junakinja formira svet kojim oslikava stanje svoje duše i bića u beznađu u kome se nalazi. Uz jednostavnu scenografiju i intimiziran prostor, stavlja se akcenat na aktere priče i njihove međuljudske odnose. Smatram da je komad pravi užitak za poznavaoce Markesovog opusa, a ujedno i ljubitelje hispanoameričke književnosti. No, ukoliko to nije slučaj, ne bi bilo loše ranije se uputiti u suštinu predstave, jer će u suprotnom ona delovati prilično konfuzno i nerazumljivo.

Duh političke nestabilnosti može se i danas osetiti u gotovo svakoj državi na planeti. On se vekovima prepliće kroz međuljudske odnose do te mere da uslovljava način na koji biramo partnere, prijatelje, posao, prebivalište. Stoga je ova predstava univerzalna i pripada svakom pojedincu. Po rečima autora, običan život svakog od nas ne razlikuje se u mnogome. Bez obzira na meridijane na kojima se troši, mučan je i tegoban i vrlo retko zavisi od nas samih.

Ovaj psihološki triler na scenu su doneli: Katarina Mitić Pavlović kao Laura, Marko Pavlovski kao Hoze i Nebojša Đorđević kao Onesimo Sančez. Prva repriza predstave održana je dan nakon premijere, 24. decembra 2019. godine, a naći će se svakako i na repertoaru ove godine.