Nemoj tako da pričaš pred detetom

Ako se probudiš ili kao da je važno
Narodno pozorište Leskovac
Piše: Teodora Marković
01. mar 2020.

U četvrtak, 27.februara, niška publika je imala prilike da bude svedok niza bizarnih prikaza porodičnog nasilja jedne tipične porodice. Međutim, ovog puta scene nasilja nisu nemoćno posmatrali na ulici ili kafiću, već na daskama Narodnog pozorišta u Nišu u okviru predstave „Ako se probudiš ili kao da je važno". Rađena u režiji Nenada Todorovića, a po tekstu Isidore Milosavljević, ova predstava je produkt zanimljive koprodukcije Narodnog pozorišta u Leskovcu i Narodnog pozorišta u Prištini.

Tri bela zida, prošarana svetlima u boji koja varira u zavisnosti od atmosfere i emotivnog naboja u odnosu likova, čine minimalnu scenografiju uz višenamenski bolnički krevet u centralnom delu male scene. Četvti zid ili prozor u svet jeste publika čije su reakcije podjednako varirale u skladu sa bojama – оd smeha, preko jeze do ovacija. Radnja komada je podeljena u dva hronološka toka koja se međusobno prepliću i završavaju u istoj ravni. Prvi hronološki tok je baziran na gradacijsko – destruktivnom uticaju roditelja na odrastanje Lazara i Čarne, dok nam drugi  prikazuje Lazara u komi unutar bolničke sobe i razmišljanja članova porodice. Ova dva hronološka toka su u međusobnom kontrastu dok se ne spoje u nultoj tački.

Porodično nasilje kao sve veća rak-rana savremenog društva predstavlja lajtmotiv predstave. Iako je rediteljski pristup psihološkoj drami atmosfere atipičan, prikazana je tipična, četvoročlana porodica bez ikakvih statusnih simbola, sa akcentom na porodičnim odnosima i zadiranjem u duboku intimu ljudskog bića. Nezdrav odnos i emocionalna nezrelost između bračnih partnera – majke i oca, koji su se  godinama taložili dovode do otuđenosti, patnje i nerazumevanja među članovima porodice iz čega kumulira kao vrhunac psihičko i fizičko nasilje nad decom. Majka i otac ne nose nikakva obeležja, pa ni vlastita imena, samo priču o nekadašnjoj ljubavi dvoje mladih koji nisu bili spremni za veliki korak kao što je dete – Lazara koji je još od ranog detinjstva bio žrtva tog odnosa. No, kasnije fokus prelazi na mlađe dete,  nezrelu, naivnu devojčicu Čarnu, željnu pažnje, a pre svega, roditeljske i bratske topline i ljubavi. Neprestalno ugnjetavanje Lazara, stvara ogromnu prazninu i udaljenost od mlađe sestre. Konstantne autodestuktivne roditeljske svađe sa geslom: „Nemoj tako da pričaš pred detetom" i „Izađi napolje!" postepeno se reflektuju na Čarnu i Lazara koji počinju da međusobno oponašaju degutantan, neprijateljski odnos majke i oca, praćen kostantnom tučom, guranjem i svađom. Čarna vapi za ljubavlju i zaštitom. Odbrambenim mehanizmom i usled manjaka osnovnih porodičnih vrednosti, Čarna u svojoj glavi stvara imaginarnu drugaricu, Relju, kao kompenzaciju za bratsku i roditeljsku figuru u životu. Vrhunac apsurdnosti i nemoći u bezizlaznoj situaciji ugnjetavanja i nasilja koje se vrši nad Čarnom, predstavlja poseta psihološkinji koja je potpuni oksimoron. Psihološkinja sa odustvom empatije, puna stereotipa i predrasuda, u potpunosti ubija imaginarnu drugaricu, sigurno utočiste i poslednji stub njenog mentalnog zdravlja.

Lik Lazara jeste nepokretni pokretač i prividni fokus, međutim, težište drame je na liku Čarne koja je apsolutna žrtva i kolateralna šteta destruktivnog odnosa dve individue. On je bespovratno tragičan lik dok za nju i dalje postoji nada.

Ova predstava je, nažalost, odraz sveprisutnog, gorućeg problema nasilja i nezdrave okoline u kojoj deca odrastaju. „Ako se probudiš ili kao da je važno" nam nameće mnoga pitanja, ali ujedno podiže svest i pokreće na akciju. Nema ničeg gnusnijeg no biti posmatrač, sveznajući pripovedač ili svevideća publika koja ćuti u stvarnom životu.Glumački ansambl zadužen za inzvaredno prikazanu tenziju, emociju, psihološku stranu likova i atmosferu, čine: Maja Janković u ulozi majke, Ivan Janković u ulozi oca, Filip Radivojević u ulozi Lazara, Maja Jovanović u ulozi psihološkinje i  fantastična Nataša Stanković u ulozi Čarne.