200. izvođenje predstave „Let iznad kukavičjeg gnezda” u BDP-u


U subotu, 19. oktobra u Beogradskom dramskom pozorištu biće izvedeno 200. igranje predstave „Let iznad kukavičjeg gnezda”, u režiji Žarka Tomića.

Predstava „Let iznad kukavičjeg gnezda” je crno-humorna satira o pojedincu u reperesivnom sistemu, mentalnim institucijama i slobodi duha. Ova drama napisana je 1962. godine. Prvo izvođenje bilo je 1963. godine na Brodveju sa Kirk Daglasom u glavnoj ulozi, a zatim 2004. godine sa Kristijanom Slejterom. U Beogradskom dramskom pozorištu prvi put je izvedena 2005. godine.

Povodom ovog jubileja, o predstavi i ansamblu, kao i o četrnaestoj sezoni igranja, govorio je Dragan Bjelogrlić: „Sećam se kad smo izašli 2005. godine, predstavu je gledala publika koja je gledala i čuveni film i uglavnom su je poredili sa filmom. Onda je počela da dominira publika koja nije gledala film, a ja mislim da je sada dominantna publika koja prvi susret sa tim tekstom doživljava preko naše predstave. Ono što bih voleo da istaknem kao kuriozitet jeste da mi trajemo, gotovo uvek, identično. Trajemo pet minuta manje nego na premijeri, što nije uobičajeno, obično se predstava malo raširi, glumci improvizuju, uzimaju sebi vreme. Mi smo neke stvari skratili posle premijere, nešto smo ubrzali, skinuli smo neke tranzicije, ali ansambl funkcioniše kao jedan, nema individualnih iskakanja, iako je to jedna od retkih predstava gde možete da vidite deset sjajnih uloga.”

O aktuelnosti ovog teksta i slobodi kojoj teži svaki čovek rekao je: „Verovatno dok postoji čovek, tragaće se za slobodom. Zanimljiva je i sama sudbina tog teksta, koji je izašao šezdesetih godina, neposredno posle Drugog svetskog rata, u vreme „gvozdene zavese”. Ta predstava je govorila o borbi pojedinca protiv sistema. To su šezdesete i sedamdesete godine, godine hipi pokreta, studentskih demonstracija i kada je svet mnogo više razgovarao i brinuo o ljudskim slobodama. Tada, u vreme „gvozdene zavese”, sve se prebacivalo na totalitaritizam koji je iza „zavese”, sa idejom da će u liberalnom kapitalizmu doći do slobode. Mi živimo liberalni kapitalizam, u balkanskoj verijanti, a živi ga i svet, ali pitanje slobode pojedinca je opet aktuelno, možda aktuelnije više nego ikada.”

Govoreći o inspiraciji za uloge, istakao je da je predstava “Let iznad kukavičjeg gnezda”, danas, njegov jedini kontakt sa pozorištem. Takođe da su ga oduvek inspirisale uloge u kojim igra buntovnike, kao što je ona u filmu „Crni bombarder” ili uloga Bobe u kultnoj seriji „Bolji život”, kao i mnoge druge pozorišne uloge.

Naglasio je i da se verovatno neće desiti momenat u svetu kad ova predstava ili sama priča koju nosi neće biti aktuelne, pogotovo ne na našim prostorima: „Ta potreba pojedinca da traga za slobodom i njegova borba protiv sistema koji ga okružuje je večna. Samo što postoje određeni periodi u kojim mi živimo kada se represija pojača, a onda predstava postaje aktuelnija. U većini delova u svetu postoji pojava gde sistem želi da pojača svoju kontrolu. Tako je kod nas, mi nikad nismo naučili šta je demokratija. Pitanje je samo da li je sistem malo demokratičniji ili represivniji. Kako dođe represivniji sistem „Let” postaje aktuelniji.”

Naredno izvođenje predstave je 20. oktobra.

Foto: Predrag Zagorac (BDP), Nikola Marić (hocupozoriste.rs)



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste