Drugi dan ArtTrema Fest-a u Rumi: Duhovno ogoljavanje


Drugi dan festivala ArtTrema Fest u Rumi održan je u petak, 29. marta. Na kamernoj sceni Kulturnog centra u Rumi odigrana je premijera predstave „Striptiz” Radoslava Milenkovića i Proces teatra Beograd i monodrama „Kabaret Valeska”  u produkciji SKC i Akademije primjenjenih umjetnosti na Sveučilištu u Rijeci. Ovo veče festivala obeležile su istaknute i profesionalne glumačke izvedbe u obe predstave.

U okviru pratećeg programa u prostorijama Gradske biblioteke Ruma održan je okrugli sto na temu „Primenjeno pozorište” . Milan i Marina Mađarev, teatrolozi, osvrnuli su se na to koliko je širok domen primenjenog pozorišta, te o njegovom trenutnom stanju i oblicima upotrebe van konvencionalne scene.

Prva predstava večeri bila je „Striptiz” Radoslava Milenkovića, koja je na kamernoj sceni rumskog Kulturnog centra prvi put udahnula život. Ova filozofska farsa pripada dijapazonu drama kojima pripada „Čekajući Godoa”, Joneskove drame i ostale apsurdističkog tipa, no „Striptiz” je, kao autorski projekat Radoslava Milenkovića, mešavina više tekstualnih izvora – u svom izvornom obliku Kafke i Slavomira Mrožeka, a, kako nam je i sam reditelj rekao, i Šekspira. Na sceni se nalaze merdevine i nekoliko gumenih šaka, zvuk je ambijentalan i stiče se utisak da se sve odvija u kakvom podrumskom limbu. Kapanje vode, eho – sve dok se na sceni ne pojave dva bezimena gospodina, koja raspravljaju o konceptu unutrašnje i spoljašnje slobode. Sama drama je izuzetno bogata filozofskim promišljanjima i slojevita, no njena scenska adaptacija je pre svega nasleđe drame apsurda, sa odgovarajućom sumornom atmosferom i scenografijom, odajući utisak egzistencijalne anksioznosti. Jedan gospodin je konformista, koji svoj manjak asertivnosti prema tome da se nađe izlaz iz te nigdine u kojoj su se našli opravdava postojanjem „unutrašnje slobode” , dok drugi dela, razbija zid cipelom, želi da izađe aktivno tražeći rešenje – ovaj sukob načela aktivnosti i pasivnosti je ono što ovu dramu pokreće. Filozofski dvoboj principa je u trenucima komičan, ali u svom najvećem delu beznadan. Na sceni se dešava duhovni striptiz dva gospodina koja, primenjujući (ili ne primenjujući) svoja dva principa življenja dolaze do istog – potpunog telesnog ogoljavanja i bukvalnog striptiza, koji je tu da čitavoj tmurnosti ove konceptualne rasprave donese ekstrakt komične apsurdnosti i podsmeha besmislu. U predstavi su igrali sam reditelj, Radoslav Milenković i Miloš Samolov, dok se za song konačnog striptiza pobrinuo Rambo Amadeus.

Za naš portal o mestu predstave i njenoj aktuelnosti u trenutnoj situaciji, kao i o tome zašto je za premijeru izabrano baš rumsko pozorište, govorio je reditelj: Predstava je nastala upravo zbog te situacije i kao i svaka pozorišna predstava, uvek je odjek savremenosti. U današnje vreme ta tema slobode i uopšte onoga šta preduzimamo je prosto neizbežna tema. Komad je vrlo specifičan, tekst je nastao iz više izvora – iz Kafke, Mrožeka i Šekspira, i pokušali smo da složimo jednu priču koja će čitavo ovo ludilo oko toga šta mi možemo uopšte da učinimo budući da smo svi izloženi nekakvom striptizu i razgolićavanju od strane vlasti, meni se kao reditelju učinilo da bi bilo dobro da to bude jedna „filozofska lakrdija“ kao što je i sve ovo što mi živimo jedna lakrdija svakom razumnom čoveku. Ta poniženost je, u stvari, najstrašnija, to čemu smo mi izloženi. Premijera je u Rumi jer je saradnja sa ArtTrema Festom dugogodišnja i prijateljska. Za mene je ovo izraz poverenja, koje ovaj festival ima prema meni, prema Miši i prema mom radu.

Druga predstava odigrana ove večeri bila je „Kabaret Valeska” u produkciji SKC i Akademije primjenjenih umjetnosti na Sveučilištu u Rijeci. Ovo je monodrama o životu Valeske Gert, nemačko-jevrejske glumice i kabare umetnice iz dvadesetih godina prošlog veka. Scenografija je sobna i zatičemo harlekinsku Valesku kao propalu umetnicu i pregaženu godinama i burnim životom. Ona kroz predstavu pravi retrospekciju svog života, života jednog egocentričnog ekscentričnog karaktera, druženja i afera sa istaknutim umetnicima tog doba. Ova predstava je i omaž Valeskinim performansima, koji su bili poznati kao izuzetno intenzivni i anarhični, po čemu je često bila povezivana sa dadaističkim umetničkim pokretom, te u ovoj izvedbi možemo videti fenomenalnu Niku Ivančić u ulozi Valeske, pod crvenim reflektorima, koji označavaju prelaz od pripovednog na umišljeni performans u prostorijama njene scenske sobe, kako izvodi kabare pesme i energične i apstraktne plesne scene. Pomenuti glumački performans Nike Ivančić može se slobodno pomenuti kao jedan od najistaknuitijih delova scenske konstrukcije, gde je ova glumica iznela histeriju prestarele glumice koja je, i pored svojih 127 godina, prepuna životnog elana – ovom konstatacijom se predstava i sumira.

Na večerašnjem repertoaru ArtTrema festa u 19 časova igraće se „Iskušenje” Scene Maska i Šabačkog pozorišta na Kamernoj sceni, a u 21 čas „Kokoška“ teatra „Spam studio“ iz Sofije, Bugarska, takođe na Kamernoj sceni.

Foto: Milica Amidžić (hocupozoriste.rs)



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste