Ekspresionička fantazija Karela Čapeka na sceni Beogradskog dramskog pozorišta


Predstava se odigrava u šumi u kojoj Putnik lutalica posmatra insekte u čijim odnosima i ponašanju on prepoznaje različite ljudske karatketere – flertujuće leptire u stalnoj potrazi za partnerima, sebične balegare, ratoborne i uniformne mrave. Putnik će uskoro postati svedok rata insekata koji upozorava i oslikava upravo ono što će se u stvarnom svetu nešto kasnije dogoditi - rađanje totalitarizma i početak drugog svetskog rata. Ovo Čapekovo delo nosi snažnu antiratnu poruku i dalje je jedna od njegovih najizvođenijih drama.

U komadu koji se ubraja u blistavije primerke društveno angažovanog ekspresionizma rascep između pojavne realnosti i realnosti ekspresionističkog viđenja sveta dolazi do svog vrhunca - ljudske osobine pripisane su insektima. Piscu je to omogućilo da otvoreno kritikuje posleratni život u tadašnjoj Češkoj, a tokom kasnijih izvođenja, tridesetih godina prošlog veka, komad je povezivan sa nastankom nacizma i staljinističkom erom, odnosno sa svim opasnostima koje militarizacija i uniformno mišljenje nose budućnosti civilizacije.

Jedna od glavnih uloga ove predstave Aleksandra Anja Alač, u ulozi Čaure, ujedno je sve vreme na sceni i na taj način predstavlja simboličnu budućnost koja se konstantno nalazi pored nas, slavi život i daje mu nadu, ali je mi izuzetno teško primećujemo.

Predstava “Iz života insekata“ je za mene predstavljala ogroman izazov. U mom liku je zapravo smeštena sva nada i emocija Putnika, glavnog lika predstave. Čini nam se da će publika osetiti svu energiju koju pokušavamo da damo time što će se u dovoljnoj meri poistovetiti sa Putnikom, i na taj način sve te faze života koje mi predstavljamo, pogledati iz svog ugla. Gledaoci će dobiti odgovore na neka važnja pitanja, koja neće biti univerzalna, neće predstavljati floskulu, nego će gledalac imati priliku da individualno otkrije zašto su njemu baš te stvari koje ga zanimaju važne.“ rekla je Anja Alač za RTS.

Filozofska analiza procesa ljudskog života od rađanja do smrti, koja u sebi sadrži mnoštvo preokreta, ljubavi, poročnosti, opijenosti i mudrosti, na zavidan način je prikazana uz pomoć scenografkinje Vesne Popović i kostimografkinje Ivane Mladenović.

„Drama Karela Čapeka je ekspresionistička fantazija  koja je veoma aktuelna i dan danas, iako je napisana pre Drugog svetskog rata. Mislim da je ova predstava jedan važan iskorak za Beogradsko dramsko pozorište, kao u repertoarskom, tako i u produkcijskom smislu, jer mislimo da je ovo tema o kojoj treba da se govori i da se posveti pažnja.“ rekao je Milorad Damjanović za RTS, koji predstavlja Leptira, Cvrčka i famoznog Mrava.

Prva repriza predstave odigraće se 29. decembra na sceni „Rade Marković“ Beogradskog dramskog pozorišta sa početkom u 20 časova.

Autor: Katarina Đoković



Povratak na vesti