Gostovanje predstave "Zrenjanin" u Narodnom pozorištu u Beogradu


Predstava autora Igora Štiksa i reditelja Borisa Liješevća govori o nepravdi koja se nanela nad Banatskim gradom. Osnovna tema predstave „Zrenjanin”, najnovije u repertoaru Dramske scene zrenjaninskog Narodnog pozorišta, jeste privatizacija društvene imovine i svim žrtvama tog nemilog procesa.  

„Predstava koja za predmet uzima događaje iz nedavne prošlosti, ali i naše sadašnjosti. Vrijeme privatizacije poharalo je zemlju gore i perfidnije nego ratovi; i bogate, industrijske gradove pretvorilo u olupine, ljušture na izdisaju, prazne karoserije na točkovima.

Fabrike koje su hranile stotine hiljada porodica prepuštene su najstrašnijem dozvoljenom lopovluku i devastaciji. Sve ono što smo dobili u nasleđe od Očeva koji su gradili zemlju survano je u blato, pogaženo, ispljuvano, poniženo, išibano. Ostale su puste hale, pogoni, zarđale kapije da svjedoče o slavnoj prošlosti i nama koji nismo znali da njene tekovine prihvatimo i nosimo. U toj pustoši sada se rađa klica pobune. Jer pitamo se - treba li ne dirati nepravedni sistem i poredak ako ne vidimo drugi put i ako više ne možemo bez onih koji se na naš račun silno bogate, ali nam barem ponekad dobace našu odavno zarađenu koricu hleba?

Ko je pravedan?

Onaj koji strada pokušavajući da spase društvenu svojinu, društvo i sam Grad, ili onaj koji strada pokušavajući da zaštiti sebe i sačuva postojeće stanje? Ako i jedan i drugi stradaju - šta da se radi?

Ova predstava pokušava da shvati šta nam se to dogodilo i kako da sadašnjost ne prihvatimo kao sudbinu. Ne uzimajući ni jedan konkretan primjer, niti konkretan Grad, predstava traži uzrok i matricu propadanja i u centar zbivanja dovodi do juče izgubljenog, a danas već pobunjenog čovjeka. Ako borba donosi još veće stradanje - treba li se i onda boriti? Možemo li se ne boriti kada je borba jedini dokaz da smo živi i ima zavodljivi ukus i miris revolucije? Kao i Ljubav bez granica, o kojoj takođe govori ova drama. Jer pobuna je uvek transgresija: politička, društvena, emotivna i seksualna. Neizbježna je kad dođe spoznaja i pređe se tačka nepovrata.“ naveo je reditelj Boris Liješević.

U gradskom listu "Zrenjanin" kritičarka Ljiljana Bailović navela je da je rediteljski pristup Borisa Liješevića brehtovski koji u odličnom dramskom ritmu povezuje i kombinuje naturalistički glumački obrazac, frontalni govor sa otvorene scene, pevanje „uživo“, jaku simboličku efektuizaciju, govor parola, i u izuzetno dobrom radu sa glumcima zaokružuje celinu koja gledaoce dira i emotivno, a i na nivou ideja. U režiji Borisa Liješevića i Štiksov programski stav vezan za društvenu homofobiju dobija i „treću dimenziju“, jer ga možemo čitati i metaforično, kao problematizovanje društvenog i klasnog identiteta u tranzicionom vremenu.

Predstava "Zrenjanin" je premijerno izvedena 25. maja ove godine na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Zrenjaninu.

 



Povratak na vesti