Ko ubija nas u nama?


Prva predstava trećeg dana 10. Desiré Central Station festivala u Subotici bila je predstava „KRLEЖA, ili što su nama zastave i što smo mi zastavama, da tako za njima plačemo“ u režiji Zlatka Pakovića, zagrebačkog pozorišta "Montažstroj".

U prvim momentima predstave Krleža je svečano, na hrišćanski način, vaskrsnuo pred publikom Savremene galerije Subotice u kojoj se predstava igrala. Upoznali smo se sa životom najznačajnijeg hrvatskog pisca Miroslava Krleže, koji je za svog života promenio čak pet mesta prebivališta, ne pomerajući se sa mesta. Pet država, pet različitih ili sličnih obeležja i pet zastava obavijale su građane teritorije Hrvatske u razmaku od nešto više od sedam decenija. Sistematsko ukidanje društva i prava na socijalizaciju nastaje kada prvi put povijemo rep nad jačim i dopustimo mu da rečima čini zlo. Kao jedna od najvećih uloga tih zlobnih nedela, za Krležu, proletera i proleterskog pisca, ateistu i komunistu, bilo je brisanje bitnih reči iz hrvatskog i/ili srpskog (srpskohrvatskog) i drugih evropskih jezika: socijalizam, samouprava, radnik, radničko veće, kapitalista, vlasnik sredstava za proizvodnju, najamnik, rob, kapital-odnos, utopija, dijalektika, praxis, Lenjin, Tito, narodnooslobodilačka borba… Šta uraditi kada ti neko kontrasno promeni sva prava koja si do sada imao?

U predstavi pored reditelja i dramaturga, Zlatka Pakovića, igraju i Vilim Matula u ulozi Miroslava Krleže, operski pevač Vuk Zekić u ulozi Bele Krleže i Konrad Mulvaj majstor svetla, zvuka i video projekcija.

Druga predstava treće večeri bila je predstava „Idioti“ Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane, u režiji mlade Nine Rajić Kranjac. Dramatizacija koja je pripala Katarini Pejović, rađena je po scenariju poznatog danskog reditelja Larsa von Triera.

„Živimo u zajednici, ali svako od nas je u svom vlastitom mehuru. Šta je smisao društva koje postaje sve bogatije i bogatije, kada niko nije srećniji zbog toga? Borili smo se za slobodu, ali kada smo je dobili, ništa nismo učinili sa njom… Zato uranjamo u nešto lepo i sasvim stvarno. Zato moramo sa nulte tačke ponovo pronaći pravac. Ponovo ugledati ono što smo zaboravili da je uopšte moguće videti…. Postati idiot je put ka suštini ljudske lepote. Biti idiot je luksuz, znak napretka… Idioti su ljudi budućnosti… majke mi!“ monolog je jednog od likova u predstavi, Petera. Posle ove predstave u nama raste pitanje da li smo zaslužili sve ono što tražimo? Da li smo spremni da zaronimo u smisao slabijeg i time mu pomognemo da budemo makar na istoj dužini? Zašto sklanjamo oči od svega što smatramo lošijim od naših stavova? Zbog čega ne pružimo šansu različitostima? I ono najvažnije, zašto se ne usuđujemo da vidimo sve što ono što nismo mi?

Vanserijske idiote ovoga puta igraju Ivan Godnič, Benjamin Krnetić, Anja Novak, Maruša Oblak, Ramana Šalehar, Blaž Šef, Stane Tomazin i Dario Varga.

Treća predstava treće večeri bila je „Heroj 2.0 – Predstava svih predstava“ u izvođenju teatra „Moment“ iz Maribora i Zavoda EN – KNAP iz Ljubljane.

Glavna tema predstave Heroj 2.0 je ambicija. O njoj pričaju analizirajući samo pozorište. Kako ga stvaramo, kako ga percipiramo, kako ga izvodimo. U predstavi je metateatar iskren i inkluzivan. Dvojica protagonista sve izvode sami. Njihov istinski i duhoviti modus operandi postaje njihov pozorišni modus vivendi. Dva gola glumca, lišeni svega osim želje da izvedu

Predstavu svih predstava, Monolog svih monologa i Songove svih songova.

Predstavu izvode i potpisuju Uroš Kaurin i Vito Vajs, koji se nalaze među glavnim predstavnicima mlade generacije pozorišnih autora u Sloveniji.



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste