Kokan Mladenović: „Bitka za Aleksinac se vodi u Aleksincu“

Jovana Stanković
24. nov 2018.

Na drugoj večeri ovogodišnjeg Festivala prvoizvedenih predstava zvanično je počeo takmičarski deo festivala. Isidora Simijonović, Vanja Nenadić, Nina Nešković i Danica Grubački odigrale su predstavu „Jami distrikt“ po tekstu Milene Bogavac, u režiji Kokana Mladenovića, a u produkciji Centra za kulturu Tivat, Asocijacije MASZK, Bitef teatra i Think Thank studija iz Novog Sada.

U selu Jamena, koje se nalazi na tromeđi Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine, pronađen je skelet najstarijeg čoveka. Pripadnici pogranične policije pronalaze delove skeleta i svako nosi po jedan u svoju državu. Kreće prepucavanje između bivših jugoslovenskih država čiji je epilog, očekivano, rat na Balkanu. Prikazano je kako prisvajanje prvog čoveka na planeti, pronađenog u Jameni, utiče na sve segmente jednog društva. Najupečatljivija je scena u kojoj se izgovaraju najgnusnije psovke, a najtragičnije je što ta scena neodoljivo podseća na komentare obojene mržnjom na Internetu koje Srbi, Bosanci i Hrvati ostavljaju jedni drugima.

Četiri mlade glumice pokazuju neverovatan talenat. One se na sceni transformišu, a ulaženje u ulogu pred publikom je zapravo ogoljavanje istine – mi jesmo isto, svi smo isto.

Vrlo je interesantna okvirna priča. Već na samom početku Srpkinja, Hrvatica i Bosanka govore svaka svoju životnu priču i naslućuju kako žive nakon rata. Sve neodoljivo podseća na čuvenu latinsku izreku „Zavadi, pa vladaj“. Najtragičniji momenat je to što u predstavi nema preterivanja, sve je transparentno i realno.

S obzirom na celokupnu situaciju i oblak nepravde koji se nadvija nad Festivalom prvoizvedenih predstava u Aleksincu, „Jami distrikt“ je sinoć dobio neko novo tumačenje. Da li su Vanja, Isidora, Nina i Danica igrale majmune za politikante? Ovo pitanje postavio je i reditelj Kokan Mladenović u svom obraćanju odmah nakon što je predstava završena:

„Videli ste kako glupost, zaslepljenost i mržnja naprave jednu katastrofu, pa nama ostaje samo da glumimo majmune za nečiji korporativni interes. U vašem gradu su neki ljudi, koje je vodila glupost zaslepljenost i mržnja, pre nekoliko dana doneli neke katastrofalne odluke i od nas očekuju da glumimo majmune za njihova politikantska dokazivanja. Nas ne sprečava nikakav eventualni sukob interesa da stvari nazovemo pravim imenom. Za nas koji stojimo ovde na sceni pozorište, pre svega, predstavlja prostor slobode. U ime toga što pozorište predstavlja slobodu misli, slobodu javno kazane reči, slobodu delovanja, pozivam vas kao slobodne ljude da najvećim aplauzom na ovom festivalu pozdravimo onoga kome taj aplauz svakako pripada, Sergeju Trifunoviću!“

Na okruglom stolu povela se diskusija o samom tekstu, pa smo tako saznali da je ovaj tekst specifičan još po tome što su glumci, reditelj i dramaturg svakog dana na sceni osmišljavali tekst, da bi dramaturg, Milena Bogavac, preko noći upakovala gotov tekst i donela ga na sledeću probu. Tekst je nastajao u procesu nastajanja predstave i samim tim nosi određenu težinu.

„Ovu vrstu predstava ne mogu da prave građani kukavice. Umetnička hrabrost podrazumeva i građansku hrabrost. Ako ćemo mi biti podanici i kukavice i ukinuti sebi pravo da govorimo na sav glas o onome što smatramo evidentnom nepravdom, onda nas to suspenduje kao umetnike.“, ističe Mladenović.

Postavljeno mu je i pitanje kako komentariše situaciju u Aleksincu koja danima dobija nove epiloge, na šta je on odgovorio:

„Nije lako danas biti u Aleksincu i to će se tumačiti na milion različitih načina, ali mislim da je naša obaveza da imamo čist obraz i da poštujemo esnaf i publiku. Mi smo dolaskom u Aleksinac u ovakvoj situaciji pokazali koliko poštujemo publiku i koliko verujemo  u njihovu građansku hrabrost da se izbore za sopstveni festival. On je sad pod ogromnom hipotekom jednog političkog skandala i mislim da će vam trebati mnogo hrabrosti i mnogo dobre volje da se ta otvorenost grada i da se te čiste ruke Aleksinca ponovo uspostave. Srušeno je nešto što je godinama rađeno. Sećam se agitacije Sergeja i Branislava Trifunovića na početku festivala. Molili su kolege i mene da sa mizernim nadoknadama učestvujemo na festivalu u tamo nekom Aleksincu, kako može da bude snobovsko mišljenje Beograda.“

Večeras je na Festivalu praizvedbi u Aleksincu na repertoaru predstava „Bolivud“ Narodnog pozorišta u Beogradu, po tekstu i režiji Maje Pelević.

 



Povratak na vesti