„Kosa“: kosmička mladost


„Kosa“ - savremena adaptacija čuvenog brodvejskog mjuzikla iz 1968. U koprodukciji Pozorišta mladih i Novosadskog pozorišta premijerno je izvedena 6. decembra. Režiju je potpisao gost iz Mađarske, Peter Telihaj, dok je za adaptaciju originalnog teksta Džeroma Ragnija i Džejmsa Radoa bio zadužen dramaturg i umetnički rukovodilac Novosadskog pozorišta, Robert Lenard.

U jednom moru kontrakultura generisanih u ovo doba post-post-postmodernizma hipici i njihovo tematizovanje činili bi se kao deo nekakve muzejske izložbe iskri, koje su potpalile dvadeseti vek. „Kosa“ je rok-mjuzikl koji je u biti antiratni pamflet povodom rata u Vijetnamu. Imali smo i mi svoje ratove. Imali smo i svoje hipike i antiratno nastrojene padavičare i one koji su smatrali, kao Klod Huper Bukovski, da je služenje (i ginjenje) zarad interesa zemlje ono što je apsolutno protiv svakog preispitivanja. Tu se nalazi već neka paralela – no, šta će nama sad beskorisni hipici džabalebaroši u 2019. godini, gde se kontrakulture uzimaju samo kao pojavni oblik mladalačkog zanosa koji nema određenu aktivističku ulogu – kao što su svojevremeno imali oni?

kosa-premijera-vest1

Zbog istih tih mladih u Pozorištu mladih, eto. A i onih starijih u publici koji zajedno sa scenom pevaju „I got life, mother“.  Šest mladih glumaca iz Pozorišta mladih, plus šest iz Ujvideki szinhaza – doneli su na veliku scenu jedan autentičan novi udah filmskom narativu Miloša Formana (Kako Robert Lenard objašnjava, u brodvejskoj varijanti tekst je sadržao 40-50 songova i više išao u pravcu performansa, te je zato za ovu priliku narativ filmske priče adaptiran). Tu su droge, tu su psihodelična igranja sa svetlom koja stvaraju atmosferu LSD tripova u jednoj hipi komuni, tu su dredovi, raspadnuta odeća koja je sama sebi cilj – nemarnost je estetika kada je ova kultura u pitanju. Prvi deo predstave infiltrira Kloda u jedan libertinski život plemena (u igranju Darka Radojevića treba pohvaliti realistično prikazivanje Klodove prvobitne skepse i inhibiranosti pre no što u priču uđe lula mira ispunjena hašišom). Drugi deo se već oslanja na uobičajena (ali odlično koreografski organizovana) prikazivanja vojnih formacija, kada Klod ode u vojsku. Ovde postoje interesantne rediteljske intervencije u scenama prozivke – nadređene „agresore“ igraju devojke, a muškarci čija se podobnost za vojsku izlaže ispitivanju prikazani su kao mekani, preplašeni – sve ono što narušava ratničku koncepciju muškosti do te mere da je postalo izrazito ponižavajuće za te momke koji bi sutradan, kao, trebalo da ginu za konzervativnu Ameriku u Vijetnamu.

Ovo i jeste mladalački komad, što se tiče glumačke postavke – pored glavnog ansambla uključeni su bili i studenti treće godine Akademije umetnosti u Novom Sadu – no trebalo bi istaći pokazanu zrelost u izvođenju – i najpre – u vokalnim sposobnostima. Svaki od kultnih songova „Kose“ izveden je sa veoma intenzivnom emocijom, čija se energija zaista prenela na celokupnu publiku. Čitavo izvođenje obojeno je autentičnom mladalačkom energijom, kao što bi uostalom u svom pravom obliku „Kosa“ i trebalo da ima, kako bi se njen aktivistički angažman ostvario i preneo svoju poruku.

I eto, šta će u 2019. godini – pritom U POZORIŠTU - hipici, sem što lepo pevaju pesme o astrologiji, halucinogenima i slobodnoj ljubavi? Jedna od novina u ovoj adaptaciji je scena gde pleme zauzima pozorište i parodira Hamleta.  Dakle – grupa mladih, još uvek slobodnih od svih teskoba koje nosi odrastao život, pak na pragu istog tog života – sprda se sa rigidnim ustrojstvom rigidnog organizovanog sveta, gde biti ili ne biti pomalo nosi konotaciju nekog petarpanovskog kompleksa da se zauvek ostane u idealima mladosti. Zbog čega ono što Berger želi da kaže publici nema podjednaku važnost kao i ono što ustajali Hamlet ima?

U svakoj svojoj adaptaciji – ovaj mjuzikl je protest protiv – protivmladosti.  Što nailazi na nerazumevanje konzervativne strane jer to je – „kosmičko“, kako kaže Lafajet.  I to kosmičko se nalazi u slobodi koja svoj klimaks doseže upravo na pragu odraslosti i rušenja tih istih ideala.

Daj nam sunca.

Foto: Pozorište mladih



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste