Metateatar 6. dana Desiré-a


Šesti dan 11. po redu Desiré Central Station festivala na sceni Jadran odigrala se predstava “Bakhe” Narodnog teatra Bitolj, dok se nakon nje, u pozorištu „Kosztolányi Dezső“, desila predstava “Heroji 3.0” trpe Moment iz Maribora.

“Bakhe” predstavljaju starogrčku tragediju koju je napisao atenski dramatičar Euripid. Fabula se temelji na mitološkoj priči o kralju Penteju od Tebe i njegovoj majci Agavi, odnosno kazni koju su primili od boga Dionisa, zbog odbijanja da ga poštuju. U grčkom teatru, 5 veka p.n.e., ovaj komad igrali su isključivo muškarci, koji su izvodili i muške i ženske uloge. Na prošlogodišnjem Desiréu 2018 – Barbaricum, predstavu “Bakhe” režirala je Lenka Udovički, koja je promenila koncept i u sve uloge stavila samo žene. Reditelj ovogodišnje predstave “Bakhe – kratak pregled propadanja”, Igor Vuk Torbica, podelio je uloge po polovima, osim što je Dionisa, Boga vina i dobrog raspoloženja, igrala žena. Predstava se tako sastoji iz tri dela - Danas, Juče i Sutra. Prvi deo “Danas” dopisan je sa današnje neuralgične tačke sveta u kojem živimo, i njega izvodi glumica kroz monolog sa proscenijuma. Drugi deo jesu same devojke Bakhe u svojoj izvedbi, dok se na kraju epilog sažno izvodi bez reči, kroz postupke. U igri kontrasta dobra i zla, reditelj se služio dobro oprobanim metodama koje njegove predstave širom regiona čine važnim za pozorišnu umetnost, poput obraćanja “bolesne” sestre sa proscenijuma, tematika porodične večere, vremenski događaj rođendan likova, kao i okretanje leđa glavnom liku, u ovom slučaju Penteju. Tokom prvog dela predstave, odnosno proslave rođendana glavnog glumca, Igor Vuk Torbica odlučio se da imena likova budu privatna. Ognenova žurka prerasta u tragediju Penteja kroz praćenje instrumenata i hora na sceni. Prejak ansambl Narodnog teatra Bitolj donosi nam vrhunac, kako bi to pozorišni kritičari nazvali, bakhovske ekstaze i pored nepravedno prolivene krvi, kroz tišinu nas pitaju: Da li pokušavanjem da sakrijemo činjenicu da je neprijatelj među nama – neprijatelj postajemo mi sami?

Vito Weis i Uroš Kaurin su dogodišnji gosti Međunarodnog regionalnog festivala savremenog teatra Desiré Central Station. 2018. godine su se pojavili sa predstavom “Heroji 2.0” u kojoj su nas učili o mogućnostima i ambicijama analizirajući samo pozorište kroz njegove elemente – tekst, publiku, scenski pokret, motive... Ove godine su otišli korak dalje i predstavili nam kako izgleda odnos glumaca na sceni i to bez i jedne jedine reči. Kroz nadaleko vidljivo poštovanje između njih samih, Heroji su se odlučili da u trećoj epizodi prikažu ono šta se rečima i ne može objasniti – ljubav. Kako kaže sinopsis predstave: “Znamo da su belci, heteroseksualci, cis muškarci, srednje klase, porodični ljudi. Jedan je oženjen a drugi ima nekretninu. Publika je ubeđena da su njih dvojica i privatno najbolji prijatelji, ali Vito i Uroš ne roštiljaju zajedno, ne idu na zajednička porodična letovanja, nemaju zajednički čamac, ne igraju zajedno košarku, ne slušaju istu vrstu muzike. Ipak, ima nešto što ih spaja, nešto što ne smeju ni sami sebi da priznaju. Barem ne naglas.” Kroz scenski pokret i prepoznatljivu igru, hrabri dvojac od svojih, uglavnom golišavih, tela pravi rekvizitu i scenografiju. Domišljatost da upotrebe gotovo sve elemente kojih se gadimo, poput velike nužde, ili ih obožavamo, poput konja, jelena, piva, dovodi domaću, subotičku publiku u haotični trans u kojem iščekujemo sledeći lud potez ovih Heroja koji nas zasmejava do suza. Sat i po vremena smeha i oduševljenja, bez i jedne jedine reči!



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste