Novinarka našeg portala Milica Amidžić dobitnica nagrade Sterijinog pozorja za originalni domaći dramski tekst

Nikola Bešlić
15. Mar 2021.

Sa velikim ponosom objavljujemo da je žiri u sastavu Spasoje Ž. Milovanović (predsednik), Mirko Demić i Igor Burić  doneo jednoglasnu odluku da se za najbolji savremeni domaći dramski tekst za 2020/21. proglasi ostvarenje „F 1001 ili procepi“ autora pod šifrom PERSEFONA. Naknadnim uvidom u razrešenje šifre utvrđeno je da je autorka nagrađenog teksta Milica Amidžić. Njen tekst je izabran među 80 pristiglih tekstova.

Milica Amidžić je od početka 2019. godina članica naše redakcije, u jednom periodu u prethodne dve godine bila je i na poziciji urednice. Ispratila je mnoštvo festivala, a izdvajamo 64. Sterijino pozorje, 53. Bitef, 22. i 23. ArtTrema fest u Rumi, autorka je intervjua sa mnogim važnim sagovornicima poput Jana Fabra, Igora Vuka Torbice, Hane Selimović. Sve njene tekstove možete pronaći na ovom linku https://hocupozoriste.rs/autori/milica-amidzic.

Presrećni smo što je nagrada otišla u ruke jedne od najangažovanijih novinarki na našem portalu, a Milici želimo još mnogo ovakvih nagrada i iščekujemo prvu premijeru po njenom tekstu.

Obrazloženje žirija:

F 1001 ili procepi Milice Amidžić drama je koja odiše svežinom i bogatstvom jezika, aktuelnošću teme i uzbudljivim autorskim pristupom. Кoliko god da je teško dešifrovati naslov koji podseća na svojevrsnu dijagnozu, toliko je uživanje čitati tekst u prvom planu protkan poetskim iskazima o stanju jedne mlade žene, Marine, koju lik Doktora, bez skrupula, naziva „razmaženim malim govnetom“.

Marina nije usamljena u ovoj drami savremene osećajnosti prožete izgubljenošću, nepripadanjem, egzistencijalnim strahovima u čijoj pozadini su ocrtani obrisi nekanonizovanih hrišćanskih učenja i gnostičkih spisa. U društvu fantastičnih likova takve stvarnosti – Кolosa i Apostola, Marina i njene drugarice, Suzana i Jovana, kako autorka navodi, bleje, traže smisao, tajnu života, jer im je dosadno. Poimajući ovo, ne samo svoje „ludilo“, u drami se razotkriva čitava dogma društvenog sistema, zasnovanog na institucijama kojima kao da je istekao rok trajanja. Škola, brak, posao, samo su delići ispražnjene celine u kojoj je formiran ponor, procep, pa i duševno stanje, razdelina posred sveta. Iz toga se generišu nova božanstva, slede distopijske ideje i stvara metafizika, pa i narativ koji možda ne spašava stvar, ne može da bude uteha, ali služi kao bekstvo, odbrambeni mehanizam, poput Marininog maštanja o odlasku u Makedoniju i uzgoju koza. Zapravo, pravo pitanje je šta bi ovde bilo realno, a šta iluzija, halucinacija.

Nimfomanija, zloupotreba supstanci, smanjena potreba za snom, osećaj izrazite važnosti, loše rasuđivanje – karakteristične su crte oboljenja na smrt. Ili život, možda?

Na konkurs Sterijinog pozorja za najbolji originalni domaći dramski tekst 2020. stiglo je 80 drama. Žiri je u celini ocenio da je većina napisana vrlo kvalitetno, odražavajući visok nivo dramske artikulisanosti, a da su u najužem izboru nijanse odlučivale o pobedničkom tekstu.

Među zastupljenim temama mogle bi se pohvaliti one drame koje insistiraju na duboko ličnom iskustvu, ali teško je bilo „diskvalifikovati“ i one čijim autorima su bile bliže i draže istorijski, politički, pa i društveno angažovani narativi. Na planu forme, prisutno je bogatstvo raznovrsnosti, od klasično strukturiranih komada, sa jasno definisanim likovima, odnosima, situacijama, sve do onih u kojima od početka do kraja drama može da se čita i tumači kao jedan veliki monolog, ili poema.

Milica Amidžić rođena je 1994. u Novom Sadu. Nakon završenih studija komparativne književnosti na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, master studije završava na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, na katedri za dramaturgiju. Od 2019. do 2020. bila je urednica portala "Hoću u pozorište". Objavljivala je teatrološke tekstove na sajtu "Agora" Кulturnog centra Novog Sada.

Bavi se kritikom i scenarijem stripa. Objavljivala je poeziju i kratke priče. Od 2020. polaznica je filmskog kursa Femix.edu programa. Trenutno je u fazi razvijanja scenarija za dramsku seriju "Dole" pod mentorstvom Maje Pelević, scenarija za dokumentarni film "The axis of Venus" u režiji Milice Čubrilović, kao i razvoja ideje za kratkometražni film "Stranac". Autorka je više drama.

Dobitnica je Nagrade za esej fondacije „Lazar Vrkatić”, 2018. za ostvarenje "Religija i društvo".

Žiri ističe i preporučuje i sledeće tekstove: „Avangard – Tri košmara Roberta Openhajmera“ (šifra: ASHINA), „Sau•da•de“ (šifra: TIŠINA), Nestajanje (šifra: POSMATRAČ) i „Ako nisam dobra šta ćemo onda“ (šifra: PULL MARINE).



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste