Objavljena selekcija i stručni žiri prvog INTEF-a

06. jun 2019.

Tijana Grumić, dramaturškinja objavila je predlog selekcije prvog Internacionalnog teatarskog festivala koji će se održati 14-18. avgusta u Mišaru. Njen izveštaj prenosimo u celosti:

Pokrenuti pozorište, omladinsku scenu ili pozorišni festival u jednom gradu, a da ne govorimo u nekom manjem mestu, u zemlji u kojoj su uslovi stvaranja i održavanja pozorišta, pozorišnih scena i pozorišnih festivala upitni, važna je i značajna stvar. Ono što me u tom smislu posebno raduje jeste što se na prvi po redu INTEF festival ove godine prijavilo preko dvadeset i pet trupa sa svojim predstavama i to ne samo iz Srbije, već iz celog regiona. Naravno, broj prijavljenih predstava sam po sebi nije merilo kvaliteta, ali raznovrsnost tema, formi i istraživačkog pristupa pozorištu koji odlikuje prijavljene predstave indikator je ozbiljnog i posvećenog pristupa radu i to u uslovima koji su, kao što sam već pomenula, vrlo nezavidni. Upravo zbog toga čini mi se još važnijim entuzijazam ovih mladih ljudi da stvaraju pozorište i podsećaju nas, takozvane profesionalce, zbog čega smo rešili da upravo pozorište bude naš poziv. Ipak, od svih prijavljenih predstava trebalo je da izdvojim one za koje smatram da treba da se takmiče na prvom INTEF festivalu. Trudila sam se da u svojoj selekciji obratim pažnju na tematski okvir koji ih na neki način spaja, alii raznovrsnost pristupa koje te predstave nude, kao i na njihov umetnički kvalitet. Ovo je predlog moje selekcije: 

  1. HAJDE DA NE ŽMURIMO

 

Predstava ‘Hajde da ne žmurimo’ omladinske scene pozorišta ‘Janko Veselinović’ iz Bogatića nastala je kao autorski projekat osmoro mladih glumaca u predstavi, vođenih rediteljkom Ivanom Terzić. Ovaj projekat bavi se temom vršnjačkog nasilja, ali osim aktuelnosti ovog problema i važnosti da se o njemu priča, ono što je u ovom slučaju značajno jeste što imamo uvid u takvu temu iz perspektive mladih ljudi koji su u godinama onih o kojima i govore u predstavi. 

  1. LJUBAV I NASILJE

 Predstava ‘Ljubav i nasilje’ dramskog studija Prazan prostor iz Podgorice, Crna Gora, predstavlja još jedan pozorišni projekat u ovogodišnjoj selekciji koji se tematski uklopio u očigledno dominantnu struju pozorišnog stvaralaštva, a to je tema nasilja u svojim najrazličitijim oblicima. U ovom slučaju nekolicina mladih ljudi se, kroz vrlo autentičan pozorišni pristup, bavila temom nasilja nad ženama. Osim globalne važnosti ove teme, posebno bih istakla značaj bavljenja ovim problemom u izrazito patrijarhalnim društvima i sredinama. 

  1. POVUCI POTEGNI 

Predstava ‘Povuci potegni’ pozorišne trupe Drž ne daj iz Novog Sada, u režiji Maje Grgić, predstavlja još jedan autorski projekat u ovogodišnjoj selekciji koji u svoju realizaciju uključuje izvođače koji su istovremeno i autori teksta. Predstava, kroz jedan pažljivo vođeni dokumentaristički pristup, koristi iskustva izvođača i njihova svedočanstva o određenom fenomenu kao svoju okosnicu. U ovom slučaju tematski okvir bio je pitanje evroskepticizma i viđenje ove teme iz perspektive mladih ljudi. 

  1. TOTOVI 

Predstava ‘Totovi’ Akademskog pozorišta SKC Kragujevac, po komadu Ištvana Erkenja, u režiji Kostadina Stojadinova, predstavlja jednu od tri predstave u ovogodišnjoj selekciji koja je rađena po dramskom tekstu. Sam izbor Erkenjevog komada na interesantan način korespondira sa temama koje ostale predstave problematizuju, pri čemu bih istakla i suptilan rediteljski izraz u postavci ovog teksta, kao iglumačku igru. 

  1. MAMIN DAŠAK U SVEMIRU 

Predstava ‘Mamin dašak u svemiru’ Akademskog pozorišta Studentskog kulturnog centra u Nišu , u režiji Dušana Matejića, rađena je prema motivima drame ‘Zeko zeko’ francuske književnice Kolin Sero. Ova predstava na dirljiv i originalan način donosi priču o jednoj socijalno ugroženoj porodici, okolnostima u kojima mnoge porodice danas žive, ali pre svega o snazi i dovitljivosti jedne majke koja od toga pravi jedan zaseban svet. Reditelj i glumci uspeli su da naprave predstavu u kojoj će mnogi naći nešto sa čim mogu da se poistovete.

 

Osim ovih pet predstava koje predlažem za glavni takmičarski program festivala, a koje mogu da se takmiče u svim kategorijama, izdvojila bih i tri predstave studenata glume koje predlažem da uđu u takmičenje za gran pri festivala i glumačke nagrade, a to su: 

  1. PORODIČNE PRIČE 

Predstava ‘Porodične priče’ u izvođenju glumaca sa Akademije umetnosti u Banja Luci, po tekstu Biljane Srbljanović, u režiji Dragana Đedovića, koja na interesantan način preispituje odrastanje mladih ljudi na ovim prostorima i pruža jedno autentično čitanje dobro poznatog komada naše dramske autorke. 

  1. MAMU MU JEBEM KO JE PRVI POČEO 

Predstava ‘Mamu mu jebem ko je prvi počeo’ pozorišne trupe LET iz Beograda, prema tekstu Dejana Dukovskog, a u režiji Milje Mazarak koristi jedan ambijentalni, naizgled nepozorišni, prostor da na sjajan način uprizori jedan od najpoznatijih dramskih tekstova sa ex-yu prostora. Suptilnim i veštim rediteljskim izrazom rediteljka glumcima otvara prostor da nam na jedan nov i autentičan način dočaraju već dobro poznata lica dramske književnosti. 

  1. DRAGA JELENA SERGEJEVNA 

Predstava ‘Draga Jelena Sergejevna’ TEAKTER studija u koprodukciji sa Teatrom Kumanovo iz Kumanova, Makedonija, u režiji Keti Dončevske Ilik, rađena je po već dobro poznatom dramskom tekstu Ljudmile Razumovske. Kao i u slučaju nekih drugih predstava, ono što je važno u ovom projektu jeste pitanje reprezentacije, odnosno činjenica da mlade ljude iz komada igraju ljudi njihovih godina i to vrlo uverljivo i dosledno, što ovu predstavu, čini veoma interesantnom.



Povratak na vesti