“Oleanna” otvorila prvi IFP


Predstavom “Oleanna”, u izvođenju Annamarie Serda i Jovane Todorović, a čiju režiju potpisuje Vide Ognjenović, sinoć je na Trgu kulture u Vrnjačkoj Banji otvoren prvi Internacionalni festival pozorišta. 

Šta je to naklonost, a šta seksualno uznemiravanje? Gde je tačno granica? Šta je samoodbrana i kada ona prelazi u agresiju? Šta je intelektualna elita i koji su njeni domeni u današnjem društvu? Do koje mere ta elita može ići u svojoj nekonvencionalnosti? Jesmo li i mi deo te elite? Kada ćemo platiti za iskakanje iz konvencije i na koji način? Koliko?  Da li se i do koje mere pravila igre mogu menjati u našu korist?

ifp-prvi-dan-jelena-petrovic

Uh… Koliko se samo pitanja niže u glavi… jedno za drugim. U ovom trenutku nisam sigurna da znam odgovor ni na jedno od njih, a da me je neko pre samo pola sata pitao bilo šta od toga uverena sam da bih bila spremna da satima polemišem i argumentujem svoja uverenja.  

Predstava “Oleanna”, koja je rađena prema tekstu Davida Memeta pisanog krajem 20-og veka, a čiju režiju potpisuje Vida Ognjenović, podstakla me je da preispitam skoro sve svoje dosadašnje stavove. Gledajući dve mlade glumice na sceni  - Jovanu Todorović i Annamariju Serda shvatila sam zapravo da ništa nije onako kako nam se na prvi pogled čini. 

Radnja u tri čina, koja prati razvoj odnosa profesorice i studentkinje, prikazuje koliko nekada naizgled bezazalene nijanse u tumačenju mogu dovesti potpuno suprotnog poimanja stvari, mešanja ličnih i poslovnih odnosa. Ovaj dinamičan i naizgled jednostavan pozorišni komad, govori o tome da nikako ne smemo, naročito u današnje vreme globalizacije, kada se bavimo samo krupnim i ozbiljnim problemima, zaboraviti sve one procese u mikrokosmosu i detalje,  jer upravo oni mogu imati kobne posledice i esklairati u agresiju iz nemoći, čime ceo sistem biva urušen.  

Zahvaljujući odličnoj povezanosti i usklađenosti glumica na sceni publika je imala prilike da doslovno doživi Memetove igre moći, manipulacije i dominacije nad drugim.  

- Dopala mi se predstva jer je bila drugačija od onih koje sam navikla da gledam. U samom startu nisam mogla da shvatim koja je tema i poruka koju predstava šalje i bilo mi je portrebno vreme da razumem koji je žanr predstave jer ništa o predstavi nisam pročitala pre nego što sam došla. Bilo je puno faktora iznenađenja i držala mi je pažnju sve vreme. Sa predstave odlazima sa mišlju da ništa nije onako kako izgleda i kako zvuči. Ukoliko želimo da bolje razumemo svakodnevnu komunikaciju ili određene teme kojima se bavimo moramo da se udubimo i ne smemo biti površni i skloni predrasudama prilikom donošenja nekih zaključaka.  Predrasude mogu da nas dovedu u stanje velike slabosti, a kada smo u stanju slabosti i besa dolazimo do potpuno pogrešnih zaključaka i poruka - iznela je svoje impresije gledateljka Jelena Karać. 

- Tematika je veoma bliska ljudima, naročito studentima, jer opisuje situaciju u kojoj se svi možemo pronaći. Zanimljive su mi bile te poruke -  na primer kada profesorka govori kako treba da se preispitujemo i da je poenta da neke reči mogu biti dvosmisleno shvaćene. Mislim da sve te situacije doživljamo kroz različite razgovore, poslove - naveo je Nemanja Obradović. 

Predstava “Oleanna” je ispitna predstava mladih umetnica sa Fakulteta savremenih umetnosti. Svoje premijerno izvođenje imala je u Narodnom pozorištu u Beogradu 19. juna, a ovo festivalsko prikazivanje je njeno drugo izvođenje. Glumice očekuju da predstava od jeseni zaživi i u nekom od beogradskih pozorišta. 

- Ovaj tekst je profesorka Vida Ognjenović radila 80-ih u Ateljeu sa Svetozarom Cvetkovićem. Ja sam taj tekst iskopala prošle godine pošto ne postoji štampano izdanje teksta, odnosno postoji u nekim novinama jedan jedini primerak. Dopalo nam se što se ovaj tekst  tiče svih nas. Mislim da je pored pozorišne predstave i edukacije mladih, ovo jedna edukacija profesora i na koji način treba da posmatramo političku koreknost i da li uopšte ona treba da postoji. Malo je ovakvih tekstova. Sada sve više ljudi naginju neklasičnom teatru. Međutim, nije sve u zvučnicima i  golotinji. Mislim da treba da bude nešto i u govornoj radnji” - pojasnila je Todorović. 

- U našoj akademskoj zajednici danas se uglavnom na potpuno pogrešan način doživljavaju i studije i obrazovanje. Više nije poenta da se ljudi usavršavaju već samo da dobiju neki papir. Ne razmišljaju o kvalitetu rada već o nekom cilju. Ne i o samom tom procesu. Mi smo jasno i glasno htele da pošaljemo tu poruku, da to nije ispravan način i do čega to može da dovede - dodala je Serda.

ifp-prvi-dan-jelena-petrovic2

Govoreći o festivalu, istakle su da su festivali ovakvog tipa veoma značajni za mlade glumce/glumice jer ih je veoma malo. Prema njihovim rečima, na festivale uglavnom dolaze već poznati glumci, dok mladi, i ukoliko igraju u nekim predstavama, ostaju u drugom planu, te su upravo ovakve manifestacije vetar u leđa za dalji rad svim mladim umetnicima. 

Upravo to je i bila osnovna zamisao prilikom pokretanja festivala, istakao je Ivan Topalović iz organizacionog tima koji zagovara tezu da je pozorište tamo gde su ljudi, i to pre svega mladi. 

-Imali smo ideju da studenti sa Fakulteta savremenih umetnosti u Beogradu dođu i da izvedu igrokaze na raznim lokacijama u Vrnjačkoj banji gde bi animirali publiku i tako poslali poruku da je predstava tamo gde su ljudi. Ne mora to da bude samo zatvoren prostor, što smo dokazali i večeras ovom predstavom na otvorenom koja je prošla sjajno i ljudi su uživali - naveo je Topalović. 

Podsetio je i da je festival pokrenut kako bi se mlađa publika motivisala za odlazak na predstave i kako bi se podigla svest o pozorištu i kulturi. 

- Želeli smo da mladu budu u sve uključeni, ne samo da imamo mlade glumce, već da budu uključeni u ceo program. Sama činjenica da imamo preko 15 mladih volontera koji su tu jer ih pozorište zanima nama je dobar pokazatelj. Želimo da mladi rastu sa nama - zaključio je Topalović. 

Večeras je od 21 čas  na programu predstava “Ovde piše naslov drame o Anti”, Komune Beograd u režiji Marije Barna - Lipkovski.  Cena pojedinačne ulaznice je 400 RSD, a za dve večeri 600 RSD.

Foto: Jelena Petrović (hocupozoriste.rs)



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste