Ovde smo svi isti, ovde nema odgovornosti


U nedelju, četvrte večeri kragujevačkog Bašteatra publici se predstavila ekipa mladih umetnika u diplomskoj predstavi rediteljke Milje Mazarak  nesvakidašnjeg naziva „Ovde je lepo – sečem drvo, jedem pasulj”, prema tekstu Filipa Grujića i u koprodukciji FDU i FIST-a.

basteatar-cetvrti-dan-nikola-maric3.jpgPredstava prati tri nezavisne priče, koje se na kraju spajaju metaforom o Regrutnom centru oblikujući celinu. U korenu sve tri priče kriju se poljuljani porodični odnosi, a budući da je porodica baza svakog društva, ovaj komad govori o urušavanju te baze, koja dovodi do jedne opšte izvitoperenosti. Junaci, nesnađeni u sopstvenom okruženju, biraju beg iz istog prijavivši se za dobrovoljce u vojsku Regrutnog centra. Ideju o Regrutnom centru autor Filip Grujić objašnjava ovako: „Ideja RC je zapravo došla od toga što smo mi kao generacija skloni tome da ne možemo da se ukalupimo nigde. Mislim da je to upravo ono što na kraju dana osetimo i sami da nam fali, a to je da nas neko usmeri negde. Mislim da je nemonovno da ako se dogodi neko s*anje, da će izbiti zbog toga što nismo dovoljno usmereni i što ne znamo šta ćemo sa nama samima, onda je najlakše prepustiti se nečemu što te ukalupi. Kako se sprovodi nasilje nad nama kroz medije i kroz državu na način na koji se ona vodi, neminovno vodi do toga da ćemo mi prosto postati emotivno neizbalansirani, istrošeni i sposobni jedino da stojimo kao zombiji jedni pored drugih i radimo ono što nam treba. (...) Ukoliko mi ne umemo da funkcionišemo sami sa sobom, ne umemo da ostvarimo ni odnos sa  drugima zbog svih tih prevelikih očekivanja, kretenskih tekstova koji se pojavljuju na internetu i kretenskih normi koje nas ograničavaju i stoje nad nama svakodnevno kroz medije i društvo. (...) Prosto mislim da je Regrutni centar jedino mesto gde će biti lako biti niko.” 

Nerazumevanja od svojih najbližih na koje likovi nailaze, bilo to partner, roditelji, saradnici, prijatelji, dovode do njihove usamljenosti i na kraju do potpune otuđenosti. Njihov odlazak u RC rezultira potpunim gubitkom identiteta; čovek kao individua se gasi i postaje samo broj, broj kakav još uvek nosi poneka preživela žrtva fašističkih deformisanih ideja. Tu, gde žive brojevi, njihova prošlost više nije bitna, tu su svi isti, tu je sve dovoljeno. Tu, misleći da su odricanjem odgovornosti postali slobodni, zapravo postaju robovi najnižih nagona.  Tu su svi isti. ISTI. Ne jednaki, već isti. A kad su svi isti, lako su zamenjivi.

basteatar-cetvrti-dan-nikola-maric

Govoreći o radu na predstavi, rediteljka Milja Mazarak objašnjava kako je do saradnje sa Grujićem došlo nakon objavljivanja teme festivala FIST (Festival internacionalnog studentskog teatra),  koja glasi Pasivnost mladih: „Kada su objavili temu festivala – Pasivnost mladih – ja sam popričala sa nekoliko prijatelja dramaturga i negde sam se sa Filipom našla oko toga na koji način bismo tretirali taj problem, zanimao nas je uzrok zašto se to događa, a ne samo obeležiti to i kraj. (...) Tekst je nastajao tako što je Filip donosio priču po priču.” 

U predstavi igraju: Filip Hajduković, Jelena Simić, Marko Mak Pantelić, Filip Grujić i Ivan Pavlović Gizmo, muziku je komponovao Draško Adžić, a za scenografiju i kostim zaslužne su Katarina Injac i Margareta Marinković. Svi su oni podjednako doprineli jednoj priči o usamljenosti, otuđenju i  tipovima ličnosti koje su odabrale beg od života. Nisu se ubili. Samo su ubili ličnost u sebi. Otupeli osećanja. Pa valjda mu onda to negde i dođe na isto...

Pete večeri Bašteatra u Bašti Doma omladine igraće se predstava „Epske igrice – Ženidba Dušanova” rediteljke Anđelke Nikolić sa početkom u 20 časova, dok je za 21.30 zakazana projekcija dokumentarnog filma „Čvorovi”. U 22.30 u Bašti Doma omladine žiri u sastavu: Miloš Đorđević, Petar Mihailović i Jug Đorđević dodeliće nagrade festivala.

Foto: Nikola Marić (hocupozoriste.rs)



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste