Počeo 52. Bitef

Nikola Bešlić
15. sep 2018.

Prologom „Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum“ i svečanim otvaranjem uz predstavu „Svita br. 3 ’Evropa’“ u Beogradu je otpočeo pedeset drugi Bitef pod sloganom „Svet bez ljudi“.

bitef-52-otvaranje

Predstavu „Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum“ koja je rađena u koprodukciji Slovenskog mladinskog gledališča i Centra za urbanu kulturu „Kino Šiška“ iz Ljubljanje režirao je Dragan Živadinov, koji je uz Petera Mlakara i autor ove predstave. U centru radnje je Odilo Globučnik, Slovenac, jedan od najbližih saradnika Adolfa Hitlera. Slovenac koji se obratio masi na jednom od zloglasnih nirnberških nacističkih skupova. Slovenac koji je sproveo Operaciju Rajnhard i tako uzrokovao smrt miliona ljudi. Slovenac koji je izmislio koncentracione logore. Slovenac koji je bio na čelu koncentracionog logora Rižarna. Slovenac o kome su o Sloveniji danas vrlo malo zna. Dragan Živadinov ga vraća na scenu da bi se ponovo obračunao sa njim i sprečio povratak ideologije koju je on propagirao. Na početku predstave glumci na sceni nose nacističke uniforme, u pozadini se čuju nacistički nirnberški govori, ovu reinkarnaciju glumci prekidaju skidanjem uniformi i simboličnim aktom uništenja Odilovog imena upozoravaju na jačanje desnih ideologija širom Evrope.

Veče svečanog otvaranja u Jugoslovenskom dramskom pozorištui počelo je otvaranjem izložbe „Evropska godina kulturnog nasleđa – Pozdrav iz Srbije“ o mestima kulturnog nasleđa u Srbiji čije očuvanje i/ili obnovu je pomogla Evropska unija. Izložbu su otvorili Ivan Medenica i šef Delegacije EU u Srbiji, ambasador Sem Fabrici.

bitef-52-otvaranje01

Ovogodišnji Bitef svečano je otvorio hrvatski filozof Srećko Horvat. U svom obraćanju publici Horvat naglašava trojaku asocijaciju slogana Bitefa: „Svet bez ljudi“, svet postakopalipse u kome doslovno ne postoje ljudi, svet kome ne vladaju ljudi i svet bez pravih ljudi. „Primetićete tokom trajanja festivala da distopijska naučna fantastika postaje surova realnost. Jačanje desnog ekstremizma i autorativnih režima nije palo sa neba, već je duboko ukorenjeno u kapitalizmu, onome što je na Balkanu poznato kao tranzicija, a na periferiji zapadne Evrope kao mere štednje. U trenutku kada politika od Amerike do Balkana postaje pozoršte smatram da je zadatak svih nas da politiku vratimo u pozorište, i to ne pozorište koje će samo tumačiti događaje, već angažovano pozorište koje će probati menjati ovaj svet.“

Za razliku od prologa „Svita br. 3 ’Evropa’“ donela je mnogo opušteniju atmosferu u publiku. Na sceni klavir, za klavirom pijanista, i dvoje glumaca/pevača. Koji su tokom trajanja predstave otpevali ili ponekad izrecitovali fragmente na svih 24 zvaničnih jezika Evropske unije. Fragmenti su bili potpuno raznovrsni od politčkih govora, jutjub zvezda, do reakcija trenera posle fudbalske utakmice. Uklopljeni u celinu jasno pokazuju trenutak u kome se Evropa nalazi, nevezujući govore za zemlju odakle su, jer ih je vrlo lako čuti u bilo kom drugom delu Evrope.

Bitef se danas nastavlja otvaranjem Bitef polifonije, dok će se u okviru glavnog programa na sceni „Raša Plaović“ Narodnog pozorišta izvesti predstava „Bolivud“. Ceo program pronađite na https://hocupozoriste.rs/festivali/52-bitef



Povratak na vesti