Počeo četvrti PRKOS u Knjaževcu


Komedijom Preljubnici u izvođenju Kulturnog centra „Radoje Domanović“ iz Rače otvoren je 27. avgusta 2018. u Knjaževcu četvrti po redu festival Pozorišna revija kreativnog osmišljavanja sveta, poznatiji kao – PRKOS.

Festival se održava u knjaževačkom Domu kulture, trajaće pet dana – do 31. avgusta – a svake će večeri Knjaževčani imati prilike da pogledaju po jednu predstavu u izvođenju amaterskih pozorišnih grupa iz Rače, Banjaluke, Velike Plane, Lebana i Beograda.

Poslednje večeri festivala biće proglašena najbolja predstava i dodeljene nagrade najboljim glumcima, za šta će biti zadužen tročlani žiri u sastavu: Irfan Mensur (predsednik), Nada Blam i Ivan Jevtović.

Pored žirija profesionalnih glumaca, festival će pomno pratiti i žiri publike, koji će svake večeri uručivati nagradu najboljem glumcu iz upravo izvedene predstave.

Na samom početku, publici se obratio selektor festivala reditelj Vladimir Putnik i tom prilikom ukratko podsetio gledaoce na glavne ciljeve PRKOS-a, istakavši da se izbor predstava ne vrši zbog žirija, nego zbog vernih ljubitelja pozorišta koji se iz godine u godinu polako oformljuju kao stalna publika ove knjaževačke manifestacije.

Knjaževačka publika se stoga iskreno nada da će narednih dana uživati u amaterskim pozorišnim ostvarenjima kao što je to bilo i prethodnih godina, a da ove godine probiju led imali su čast članovi Kulturnog centra iz Rače sa svojom predstavom Preljubnici, rađenoj prema tekstu Pidžama za šestoro francuskog pisca Marka Kamoletija, a u režiji Dejana Cicmilovića. Treba napomenuti da su i račanski glumci i profesor Cicmilović ne samo stari gosti PRKOS-a, nego su iz Knjaževca već odlazili sa nagradama, tako da se nije ni moralo dovoditi u pitanje hoće li prvo veče ovogodišnjeg festivala biti zanimljivo.

I mada se u Preljubnicima bar četiri uloge mogu označiti kao glavne i podjednako važne, pritom i podjednako uspešne, žiri publike odlučio je da nagradi Nemanju Lugavca za ulogu Bernara, dok su gledaoci, kako se čini, najviše uživali u simpatičnoj igri Eme Jevremović u ulozi kuvarice koja se, uvek za solidnu svotu novca, savršeno pretvara da je ono što njenim poslodavcima u dotičnom momentu najviše odgovara. Da situacija bude zapetljanija, doprinose Bernarova žena Žaklin, koju je odigrala Ivana Stojanović, kao i Bernarov kum Rober, kojeg je tumačio Radomir Marisavljević. I mada je zaplet već dovoljno haotičan što su Žaklin i Rober ljubavnici, dodatne komplikacije izaziva dolazak Bernarove ljubavnice Suzan, koju igra Jelena Đurić, dok finale predstave osvežava Stefan Nasković u (može se reći: potpuno neočekivanoj) ulozi kuvaričinog muža.

Kao što je napomenuto u razgovoru koji je selektor Putnik vodio sa rediteljem i glumcima nakon odigrane predstave, Preljubnici se strogo žanrovski određuju kao vodvilj, a takve su komedije, iako se to uglavnom ne primećuje, veoma teške za igranje – i to baš zato što njihova radnja deluje tako jednostavno, ponekad i naivno. Možda je i delovalo da će komedija jednog trenutka preći u grotesku (jer glumci su često pravili razne grimase, čineći na momente od likova karikature), to se ipak nije desilo, a publika je s oduševljenjem prihvatila zaplet, zabunu i raznorazne ljubavne kombinacije koje su se na sceni menjale neverovatnom brzinom – a ako bi se ovde davao opis predstave, makar i ukratko, već bi to stvorilo ogromnu zabunu čitaocima, tim pre što ni sami gledaoci ne bi mogli tačno da ponove sve kombinacije i ljubavne trouglove, prave i lažne, koji su se jedan za drugim smenjivali.

Iako je razgovor nakon predstave trebalo da bude ozbiljan, glumci su ipak pokazali da biti amater znači i biti nekonvencionalan, pa i oslobođen nekih pravila kojih se profesionalni glumci strogo drže i koji ih često sputavaju da na sceni igraju srcem. Možda su se račanski glumci odlično snašli u vodvilju baš zato što nisu ni znali koliko se ovaj žanr teoretski smatra komplikovanim, a kad je selektor spomenuo da je nekim članovima ansambla ovo prva predstava u kojoj igraju – teško da bi neko iz publike mogao precizno reći koji su to članovi, jer grupa je savršeno funkcionisala kao celina, pa se nije ni primećivalo ko ima iskustva od ranije, a ko je tek kročio na scenu.

A da je PRKOS ipak amaterska smotra, samim tim i nešto opuštenija varijanta u odnosu na smotre profesionalnih pozorišta, podsetio nas je upravo Nemanja Lugavac, koji je na selektorovo pitanje kako se priprema za predstavu, odgovorio kratko, jasno i iskreno: „Popijem dva-tri piva“.

Ako verujemo da se po jutru dan poznaje, onda nam je prva predstava ovogodišnjeg PRKOS-a obećala još četiri večeri koje će sigurno biti vredno provesti u sali knjaževačkog Doma kulture.



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste