Pokret promene


„Gerilska grupa ratnika kojima je glavno oružje pozorište“ kratki je opis Pozorišta Promena, kojim je u subotu u Novom Sadu  započeta tribina, ili preciznije okrugli sto, u prostorijama Akademije umetnosti. Ideja ovog okupljanja je da učesnici tribine, zajedno sa svima prisutnima, pokušaju da daju odgovor na pitanja kuda svi koji su deo Promene idu, za šta se bore, zašto postoje i koja je uloga Promene, i, takođe kako promeniti, kako navode, nefunkcionalan pozorišni sistem u Srbiji.

Moderator tribine bio je Dušan Mamula, pozorišni reditelj, a govornici, pored Stefana Beronje, glumca i sadašnjeg predsednika Promene i Dušana Vukašinovića, glumca, prvog novog predsednika i jednog od inicijatora ponovnog pokretanja ovog pozorišta, bili su i pozorišni reditelj i osnivač KPGT-a (Kazalište, pozorište, gledališče, teatar) Ljubiša Ristić, kao i direktor drame Srpskog narodnog pozorišta Milovan Filipović. Kako je rečeno, na tribini je falio i neko iz nekog nezavisnog pozorišta van Novog Sada, s obzirom na to da je Promena jedino takvo pozorište u tom gradu.

Kao ljudi koji su pružali i pružaju priliku mladim, svršenim studentima glume da zaista uđu u ansambl nekog pozorišta, koje nisu osnovali sami studenti, upravo na ovu temu, između ostalog, Filipović i Ristić su rekli sledeće:

„Kada sam se prihvatio da budem direktor drame u jednom dosta nezahvalnom trenutku ono što mi je bio najveći problem je ta nefunkcionalnost, odnosno starost ansambla. Utrenutku kad sam postao direktor drame SNP-a najmlađi glumac je imao 35 godina. I, shvatio sam da ako nešto moram da uradim, to je da podmladim ansambl, da u taj malo ustajali ansambl drame SNP-a ubacim neku novu, svežu krv.“

„Šta vas briga za zakon zapošljavanja, nezapošljavanja. Radite predstave, zauzimajte prostore, igrajte na ulici, na trgovima, u dvorištima, prodajte karte! ...  Potpuna je katastrofa praviti jedno pozorište, pogotovo nacionalno, kada imaš najmlađeg glumca od 35 godina.“ Ristić je takođe dodao i to da je on svojevremeno u pozorištu u jednom danu zaposlio oko 18 novih, mladih glumaca i da je zapravo najveći otpor dolazio iz postojećeg ansambla, i isitče to da najveći deo problema dolazi iznutra.

Na temu same Promene, i onoga šta ona za njih predstavlja, Beronja je naglasio koliko je bogatstvo kada jedan ispit glume zaživi u Promeni kao predstava, dok je Vukašinović istakao kako se u Promeni naučio poslu, pristupu i pozivu, i da ga je sve to na neki način i vaspitalo.

Kao neki zaključak večeri može se istaći sintagma Pokret Promene, u kojoj zapravo leži zamisao da bi u Novom Sadu, ali i šire, trebalo da postoji mnogo više pozorišta poput Promene.

Video zapis cele večeri, koliko danas, biće dostupan na youtube kanalu Pozorišta Promena.

 



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste