„Programi za mlade bez 50% participacije mladih ne treba da postoje”

Nikola Bešlić
25. apr 2019.

U utorak, 23. aprila, u Kulturnom centru „Baraka" održana je tribina pod nazivom „Ko su mladi u pozorištu i šta je pozorište za mlade". Na tribini, koja je održana u okviru predfestivalskog programa Festivala internacionalnog studentskog teatra - Fistića, govorili su Irena Ristić, rediteljka, psihološkinja i profesorka na FDU, Tijana Grumić, dramaturškinja i Nikola Zavišić, dramaturg i reditelj.

Moderatorka Tatjana Nikolić, saradnica na FDU, otvorila je tribinu pitanjem o položaju pozorišta za decu i mlade. Svi govornici složili su se da je ono danas marginalizovano, i to po nekoliko kriterijuma: budžetu, udelu na repertoarima, kao i samim brojem pozorišta. Takođe, nepotrebno se stvara veštački rascep između pozorišta za mlade i odrasle - zasnovan na tržišnom poslovanju. Apostrofiran je i odnos pozorišnih profesionalaca prema radu u pozorištu za decu i mlade, koje mnogi shvataju neozbiljno: samo kao odskočnu dasku u karijeri, dok neki roditelji pozorište za decu vide samo kao još jedno mesto gde mogu ostaviti dete dok oni piju kafu. Nikola Zavišić smatra da ta pozorišta mogu imati mnogo veći i direktniji uticaj na publiku, ali da se ta mogućnost ne koristi, smatrajući da nema inteligentne interakcije ni hrabrosti da se eksperimentiše. Scenu pozorišta za decu i mlade govornici opisuju kao scenu bez jasne politike, pogotovo za najosetljiviji uzrast, osnovnoškolski i srednjoškolski, gde svaki kvalitetan rad predstavlja izuzetak zasnovan na inicijativi pojedinaca ili grupa. Primećeno je i da se taj kvalitetan rad sve više javlja van Beograda, gde se organizuju festivali, radionice, trupe, i da je vreme da svi krenemo za dobrom umetnošću.

Na pitanje o temama koje bi pozorište za mlade trebalo da obrađuje, Irena Ristić kaže da ne treba praviti podelu tema i mladima uskratiti bilo koju temu, jer su oni u godinama kada su najradoznaliji i mogu i žele da o svim temama govore bez tabua. Naglasila je da ne treba pričati samo o temama koje mlade interesuju, već im određene teme treba nametnuti i ubaciti im klicu radoznalosti, kako bi oni o tome razmišljali i kasnije. Tijana Grumić upozorava da nikako ne smemo potcenjivati decu kao publiku i složila se da je pozorište prostor za bilo koju temu. Ona se kao selektorka Festivala ekološkog pozorišta trudi da deci pruži što raznovrsniji program. Kroz razgovor o festivalima spomenuti su dečji žiriji i okrugli stolovi u kojima učestvuju mladi koji su prošli određenu obuku za gledanje predstave. Na kraju, Irena Ristić je izvela zaključak da programi za mlade bez 50% participacije mladih ne treba da postoje.

U drugom delu tribine publika se vrlo aktivno uključila u diskusiju i zajedno sa govornicima dotakla se mnogih tema u veza sa mladima i pozorištem. Neke od tema bile su interaktivnost i razgovori posle predstava, što bi mnoge mlade privuklo pozorištu, kao i da je te razgovore moguće voditi kroz radionice, gde se utisci bezgranično mogu deliti. Kako bi pozorište za mlade moglo da napreduje, pozorišni autori se moraju osloboditi tabua, što može biti prvi korak u revoluciji poimanja pozorišta za decu i mlade, koja, prema rečima govornika, mora početi od samih mladih ljudi, aktera te scene.



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste