Selekcija 28. „Vršačke pozorišne jeseni“


05. avg 2020.

Dvadeset osmo izdanje međunarodnog festivala klasike „Vršačka pozorišna jesen“ planirano za kraj oktobra 2020. godine održaće se pod sloganom „Čemu ovaj život bez ljubavi“, a njegova selekcija je, po rečima selektora Đure Mrđe, koncipirana tako da potvrdi visoki estetski domet prethodnih festivala. Prema propozicijama festivala, selekcioni postupak trebalo je da traje do kraja juna 2020, ali zbog vanrednog stanja izazvanog virusom korona u selekciji su predstave koje su nastale i premijerno izvedene u periodu jul 2019. – mart 2020.

Obrazloženje selektora prenosimo u celosti:

Selektor za takmičarski program 28. Festivala predlaže sledeće predstave:

J. Popović Sterija

Pokondirena tikva

Režija: Đurđa Tešić

Narodno pozorište „Sterija“

Novo scensko tumačenje Pokondirene tikve, gromadnog dela našeg komediografskog nasleđa odlikuje efektan zaokret odavno izanđalog prikaza Feminog karikaturalnog držanja i njenog trapavog pomodarstva kao glavnog izvorišta komike. Ta se radikalna promena očituje u atmosferi predstave: potkraj predstave prostor uzorne građanske kuće probražava se u stilizovanu kabaretsku scenu najavljujući tako Femu našeg doba i potonuće celog njenog okruženja u sveopšti kič riality smera, dovoljno da rafiniranog gledaoca našeg doba grohotom nasmeje i zabrine.

Alber Kami

Kaligula

Režija: Snežana Trišić

Narodno pozorište Beograd

Od Kamijevog filozofskog teksta koji sadrži i metafizičku dimenziju, Snežana Trišić izgradila je osavremenjenu tragičnu farsu, sa primesama groteske. Važna pitanja ove predstave su šta sve znači biti čovek, zašto i kako živimo, zašto trpimo ovaj život. Predstava je zasnovana na snažnoj poetičnoj destrukciji normi savremenog društva i najskrivenijih kutaka ljudske duše. Kaligula je u potrazi za izlazom iz apsurdističkog sveta u kome nema više verske, moralne niti političke postojanosti. Na pozornici se ispituje dejstvo autokratske vladavine, tiranije i diktature na položaj pojedinca, društvene grupe i sistem.

Viljem Šekspir

Mnogo buke ni oko čega

Režija: Iva Milošević

Jugoslovensko dramsko pozorište Beograd

Iva Milošević u predstavi Mnogo buke ni oko čega nastaloj prema Šekspirovoj komediji iz takovzvanog “sunčanog” razdoblja, istražuje gde je nestala vera u ljubav i otkud danas taj njen surogat u virtuelnom vidu i materijalnim vrednostima potrošačkog društva. U odgovorima na ta pitanja mešaju se tamni i svetli tonovi, prepliću komično i tragično. Centralno pitanje koje isijava iz predstave jeste zašto živimo, šta u našim životima ima prednost, ako nema pravog ljubavnog zanesenjaštva. Predstava snažnog katarzičnog dejstva, navodi gledaoca da se priseti da je ljubav u osnovi sveta.

Edvard Olbi

Ko se boji Virdžinije Vulf

Režija: Lenka Udovički

Beogradsko dramsko pozorište Beograd / Kazalište Ulysses Brioni (Hr)

Traganje za ljubavlju u svetu bez milosti karakteriše i dramu Ko se boji Virdžinije Vulf . Suptilna analiza narušenih porodične idile i psihološko seciranje likova,ide u smeru apsurda, kao najistaknutijeg osećanja u vremenu nesigurnosti. Besciljnost tako postaje pogled na svet, a pristup stvarnosti izrazito komedijski. Lenka Udovički osvetljava različite nivoe Olbijeve drame tako što pribegava metodu psihološkog realizma. Rezultat je intrigantna,značenjski bogata, glumački atraktivna predstava u kojoj Rade Šerbedžija igra ulogu koja predstavlja jedan od vrhunaca u njegovom glumačkom poslanstvu.

Ivo Andrić

Travnička hronika

Režija: Nikita Milivojević

Srpsko narodno pozorište Novi Sad/ Narodno pozorište Sombor.

Intropsektivnost, suptilnost naracije romana Travnička hronika Nikita Milivojević pretočio je u snažne vizuelne slike o konzulskim vremenima bosanskog vilajeta, između 1807. i 1814. godine, u kojima je Travnik mesto preseka svih kontrasta i apsurda. Drama počiva na upornom pokušaju stranca da razume svet kasabe, njegovu logiku i ponašanje. Konzul prolazi kroz sedam godina fantazmagorije od koje ponekad noću ne može ni da spava. Od tih slika stvarnost mu se okrenula potpuno drugačije. Aktuelna, snažna predstava o večitom nerazumevanje stranaca, za naše sudare i dodire, nasleđene ljubavi i mržnje, pravo i pravdu.

Jovan Sterija Popović

Ženidba i udadba

Režija: Jana Maričić

Knjaževski srpski teatar Kragujevac

Predstava umerenog ritma, u kojoj je su likovi više groteskni, nego karikaturalni. Pokazuje se da su i ljubav i brak, čista trgovina, ali takva da u njoj niko ne profitira. Otud u ovoj predstavi nema onog karatkerističnog Sterijinog smeha, nego je to gorki smeh joneskovske vrste koji gledalac našeg doba, naviknut na najbestijalnija izvitoperenja ljudskog duha i prirode, mnogo bolje razume.

Đorđe Lebović

Semper idem

Režija: Gorčin Stojanović

Narodno pozorište Sombor

Grandiozna pozorišna tvorevina Semper idem, Narodnog pozorišta iz Sombora, nastala na osnovu istoimenog romana Đorđa Lebovića u dramatizaciji i režiji Gorčina Stojanovića prati odrastanje i zrenje jednog dečaka u vreme koji prethodi ratu i stradanju jevrejske zajednice. To je autentična, potresna i nežna teatarska povest, u kojoj surovost sveta odraslih sagledana iz perspektive deteta biva natopljena lirskim humorom. Uprkos tome što traje predstava traje šest sati, ona pleni sva gledaočeva čula, koncentrisanom i raskošnom igrom somborskog glumačkog ansambla.

Vršac, 25.06.2020. Đura Mrđa,

Selektor festivala

 



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste