Šest događaja koji su obeležili pozorišnu 2018. godinu

Nikola Bešlić
31. dec 2018.

Godina za nama je prva celovita kalendarska godina u kojoj smo pratili pozorišna dešavanja širom Srbije. Trudeći se da ne propustimo nijednu relevantnu informaciju, nijedan događaj, nijedan festival, nijednu premijeru putovali smo, pratili i gledali predstave od Subotice do Vranja. Sada, na kraju godine, imamo priliku da se osvrnemo na najvažnije i najupečatljivije događaje po kojima će pozorišni umetnici i publika pamtiti 2018. godinu.

1. Odlazak Nebojše Glogovca

Posle kratkih spekulacija o njegovoj bolesti, medijima se prenela vest da je primljen u bolnicu, nedugo zatim, 9. februara, Nebojša Glogovac je izgubio bitku sa teškom bolešću.  Glumačka scena Srbije ostala je bez jednog od najboljih. Njegove uloge prepričavale su se za života, a sada polako postaju legenda. Ivan u „Hadersfildu“, Gadni u „Šinama“, Jerotije u „Sumnjivom licu“, Adam u „Razbijenom krčagu“, Kapulet u „Romeu i Juliji“ i Hamlet u „Hamletu“ samo su delić njegovog opusa po kojima ćemo ga pamtiti. Na daskama koje život znače igrao je skoro do samog kraja života, a njegov odlazak već se oseti na sceni JDP-a.

2. Narodno pozorište - slučaj Hubač, Savić

U godini kada je obeležavalo 150 godina postojanja, iz Narodnog pozorišta u Beogradu ipak pamtimo kadrovske potrese. Intervju „Politici“ u kojem je Željko Hubač ukazao na probleme sa finansiranjem drame bio je inicijalna kapisla za njegovu smenu, što je bilo inicijalna kapisla za oštru reakciju glumaca i ostalih umetnika i radnika ovog pozorišta koji su, između ostalog, zahtevali smenu upravnika Dejana Savića. Iz mnogih pozorišta u Srbiji, ali i u regionu, stigla je podrška Željku Hubaču zbog njegovih rezultata u prethodne četiri godine. Glumci su održali štrajk upozorenja, a obustava rada bila je planirana tačno na 150. rođendan Narodnog pozorišta u Beogradu, što je ipak sprečeno odlukom ministarstva da smeni Savića. Nekoliko nedelja kasnije na njegovo mesto dolazi Ivana Vujić, koja za direktorku drame postavlja Tanju Šljivar.

3. Jami distrikt

Iako je premijera ove predstave bila u martu 2017. godine predstava „Jami distrikt“ je potpuno obeležila 2018. godinu osvajajući nagrade na skoro svakom festivalu gde se pojavila, a ono što je najvažnije to je potpuna dominacija na 63. Sterijinom pozorju na kojem je osvojila čak 7 nagrada, i to onih najvažnijih za najbolju predstavu, tekst, režiju i glumu.  „Jami distrikt – projekat nacija“ je dokumentarna predstava koja govori o besmislu nacionalnih sukoba na ex-yu teritorijama, a autori su: tekst – Minja Bogavac, režija – Kokan Mladenović, dok su glumice i koautorke Isidora Simijonović, Nina Nešković, Vanja Nenadić/Jelena Graovac. Odigrana je preko 50 puta, a osvojila ukupno 26 nagrada.

4. 52. Bitef

Bitef je nastao sa ciljem da isprati najnovije pozorišne tendencije i time umetnički isprovocira svet oko sebe, pa je kao takav svake godine jedan od najupečatljivijih pozorišnih događaja, pogotovo na beogradskoj sceni. 52. Bitef obeležile su pozorišne instalacije iz Izraela, Nemačke i Švajcarske, ritualni obračun sa nacizmom u režiji Dragana Živadinova, suočavanje sa smrću u predstavi „Rekvijem za L“, kao i dve predstave Olivera Frljića, koji je zajedno sa Srećkom Horvatom vodio još jedno izdanje Filozofskog teatra. Ovogodišnje izdanje održano pod sloganom „Svet bez ljudi“ možda nije odjeknulo kao prošlogodišnje, ali je izazvalo najrazličitije reakcije. Od oduševljenja do onih koji misle da je umetnički direktor i selektor Ivan Medenica „promašio temu“.  

5. Aleksinac – slučaj Sergej Trifunović

Sedmo izdanje aleksinačkog Festivala prvozivedenih predstava definitivno je doprinelo da se glas o ovom festivalu pročuje širom Srbije, ali ne po dobrom. Naime, festivalski odbor samo dva dana pred početak festivala doneo je odluku o zameni predstave „Utopljena duša“ Beogradskog dramskog pozorišta, predstavom „Na tragu“ istog pozorišta. Kamen spoticanja bio je glumac Sergej Trifunović, koji u zamenjenoj predstavi tumači glavni lik – Vladisava Petkovića Disa. Kao razlog je naveden sukob interesa, jer je selektor ovog festivala Sergejev otac Tomislav Trifunović, što nije predstavljalo problem prethodnih godina kada je Sergej nastupao u predstavama „Voz“ i „Julije Cezar“. Neslaganje sa ovom odlukom na samoj sceni aleksinačkog Centra za kulturu izrazili su glumci Narodnih pozorišta iz Beograda i Niša, kao i Kokan Mladenović reditelj pobedničke predstave „Jami distrikt“.

6. Šabac – Minja Bogavac direktorka pozorišta

Početkom jula Skupština grada Šapca imenovala je Milenu Minju Bogavac za direktorku Šabačkog pozorišta. Tom prilikom Minja je poručila: „Volela bih da Šabačko pozorište bude mesto na kome se svi često srećemo, na kome raspravljamo priče koje su važne, prvo za lokalnu zajednicu, a zatim i šire, priče sa lokalnim temama, ali univerzalnim značenjima.“ Deo ovoga je već realizovan kroz projekat lokalpatriotskih pričaonica i pokretanje Omladinskog pozorišnog kluba. Pozorište je publici donelo dve premijere, kao i niz gostovanja. Njeni saradnici iz pozorišnog sveta smatraju da nam je svima potreban preokret kakav se dogodio Šabačkom pozorištu dolaskom Minje Bogavac na njegovo čelo.



Povratak na vesti