Sumiramo godinu: šta je obeležilo pozorišnu 2019?

Mila Jovanović
30. dec 2019.

Kraj je godine i vreme da se osvrnemo na najbitnije i najupečatljivije događaje u pozorišnom životu odlazeće 2019.

Mrtvo more u Lebanu

U maju je odjeknula vest o trupi Teatar Gimnazijalac iz Lebana kojima je direktor Gimnazije Lebane Dragan Đorić zabranio učešće na gimnazijskim Pozorišnim susretima u Kragujevcu sa predstavom „Mrtvo more za početnike“. Rukovodilac „Gimnazijalca“ Dušan Blagojević objavio je na društvenim mrežama kako je direktor škole dan pred odlazak u Kragujevac odbio da izda putni nalog, čime su učenici sprečeni da odu na takmičenje, iako je nastup odavno bio dogovoren. Direktor je kao razloge za neizdavanje naloga naveo kako procedure prilikom prijavljivanja nisu ispoštovane i kako se predstava „ne uklapa u kontekst umetničkog dela“. Usledio je bojkot nastave gimnazijalaca iz trupe i protest ispred škole gde su izveli zabranjenu predstavu, nakon čega je direktor podneo ostavku. Mada predstava nije otišla u Kragujevac,  učestvovala je na više festivala: Angažman fest u Beogradu, FAPOR u Leskovcu, UPAD u Novom Sadu, PRKOS u Knjaževcu i Međuregionalna smotra amaterskih pozorišta u Lebanu. Predstava je rađena prema motivima romana Jasminke Petrović „Seks za početnike“ i pripovetke „Mrtvo more“ Radoja Domanovića.

Jug Radivojević u BDP-u i Šerbedžija ponovo na beogradskog sceni

Nakon gotovo tri decenije Rade Šerbedžija zaigrao je u Beogradskom dramskom pozorištu  i to u predstavi „Ko se boji Virdžinije Vulf“ u režiji Lenke Udovički, tumačeći istu ulogu kao i davne 1991. godine. Povratak velikog glumca izazvao je ogromnu pažnju javnosti, pa je do karata za predstavu jako teško doći. BDP je realizovao predstavu u saradnji sa Kazalištem Ulysses sa Briona, a čini se daje ova koprodukcija bila uvod u novu repertoarsku i marketinšku politiku koju je otpočeo Jug Radivojević stupivši na dužnost upravnika beogradskog teatra. Na Radivojevićevu inicijativu osnovana je Regionalna unija teatara - RUTA, čiji su članovi pozorišta iz šest zemalja bivše Jugoslavije i tim povodom u decembru je održan prvi revijalni RUTA festival na kome se predstavilo svih šest teatara i koji će se održavati tokom naredne godine u ostalim pozorištima – članovima unije. Osim ove, BDP je dobio i druge novine: tromesečni repertoari, novi članovi ansambla (Andrija Kuzmanović, Miloš Biković i drugi), novi vizuelni identitet. Za sledeću godinu najavljeno je deset premijera.

Bane Trifunović i slučaj zastava

Nakon izvođenja predstave „Pad“ na Festivalu mladih pozorišnih stvaralaca „Metamorfoza“ u Leskovcu, skoro godinu dana nakon premijere, tabloidi masovno izlaze sa naslovima u kojima se glumac Bane Trifunović optužuje da je tokom jedne scene pocepao srpsku zastavu. Napadi žute štampe traju danima, prate ih i izjave predstavnika vlasti u istom tonu, a cela priča kulminira krivičnom prijavom koju je protiv Trifunovića podneo čovek koji predstavu nije gledao. O slučaju se među prvima  oglasio reditelj predstave Kokan Mladenović, koji je objasnio kako u predstavi „Pad“ scena u kojoj „Bane cepa zastavu“ ne postoji i da se iza svega krije „staljinistički lov na izdajnike i neistomišljenike“. On je osudio i Udruženje dramskih umetnika Srbije (UDUS) koje se nije oglasilo po ovom pitanju. UDUS je kasnije izašao sa saopštenjem u kome apeluje da se prestane sa krivotvorenjem činjenica povodom ovog slučaja jer se tako „ugrožava čitav esnaf i svi njegovi članovi, bilo kog političkog uverenja“. U sceni koja je inspirisala pisanja tabloida lik koga igra Trifunović je mrtav (poginuo je na radu), a njegova ćerka simbolično od zastave sebi šije haljinu. 

Tartif

Ova predstava, autorski projekat Igora Vuka Torbice rađena u koprodukciji NP Sombor i Srpskog narodnog pozorišta, osvojila je ukupno 21 nagradu na gotovo svakom festivalu na kom se pojavila (a bilo ih je dosta), bila je domaći predstavnik na 53. Bitefu i bez dileme je obeležila pozorišnu 2019. godinu. Predstava koja je odlično prihvaćena i od kritike i od publike, originalnu Molijerovu dramu, čija je osnovna tema licemerje i laž, dekonstruiše i usmerava na aktuelne probleme u društvu, ukazujući na moralnu slabost, izmanipulisanost zbog nametnutog osećaja krivice, pristajanje na neprihvatljive uslove života, potčinjenost, glupost, laž. Rediteljka Milica Kralj je afirmativno nazvala „pravom pozorišnom šamarčinom“. Među brojnim priznanjima koje je poneo, „Tartif“ je i na našem portalu glasovima čitalaca proglašen za najbolju predstavu prošle pozorišne sezone. 

Bojana Kovačević na čelu  Narodnog pozorišta Sombor

Somborsko pozorište, koje važi za jednu od najuglednijih teatarskih kuća u Srbiji, u junu ove godine dobilo je novu upravnicu, producentkinju Bojanu Kovačević. Ovome je u martu prethodila dvomesečna kriza i najava štrajka ansambla pozorišta povodom postavljanja glumice Vesne Paštrovič za direktorku od strane gradske uprave, nakon isteka mandata njegovog prethodnog upravnika Mihajla Nestorovića. Ansambl je svoj protest obrazložio time da kvalifikacije Paštrovićeve ne odgovaraju zahtevima dužnosti upravnika pozorišta, te da je odluka za postavljanje iste na poziciju politička i da kandidat za upravnika već postoji. Nakon najave štrajka i potpune obustave rada, Somborsko pozorište izdejstvovalo je raspisivanje konkursa na kome je izabrana Kovačevićeva, koja je u pozorištu zaposlena već sedam godina. Ovaj protest naišao je na jaku podršku pozorišnih radnika i javnosti iz regiona.

HuP u akciji

Za našu redakciju prethodna godina bila je uzbudljiva i  izazovna. Ispratili smo 36 festivala, uradili 38 intervjua sa pozorišnim stvaraocima i 20 hupikona sa poznatim ljubiteljima pozorišta, bili  na i pisali o najvećem broju premijera. U martu smo proslavili i svoj drugi rođendan u okviru koga smo organizovali tribinu „Umetnost i kultura otpora“. Organizacija tribina nam se osladila pa smo u okviru prvog Intef festa na Mišaru uspešno realizovali drugu, pod nazivom „Umetnost (bez) kompromisa“. Ovu godinu za nas definitivno će obeležiti i odlazak našeg glavnog urednika Nikole Bešlića na master studije u Češku. I mada nismo bili sigurni kako će se njegovo odsustvo odraziti na naš rad, on nas nije zaboravio i nastavio je na daljinu da uređuje portal, koji je u krugovima ljubitelja pozorišta i pozorišnih stvaralaštva sve važniji. I to nisu naši lični utisci, o tome govore rezutati: preko 10000 pratilaca na fejsbuku i 8000 na instagramu, rekordna 36961 jedinstvena poseta na sajtu u novembru, specijalna nagrada publike na Superste konkursu i preko 170 prijava na konkursu za nove saradnike. Sve ovo nas motiviše da uz nova pojačanja u sledećoj godini budemo još bolji!

Srećna Nova godina!



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste