Završen 22. ArtTrema Fest u Rumi: Pobuna


Četvrti i poslednji dan 22. ArtTrema Fest-a u Rumi održan je u nedelju, 31. marta. Finalne večeri publici su se predstavile izvedbe „Iz tri ugla” Teatra „Fedra” iz Bugojna, Bosna i Hercegovina i „Zagonetka revolucije” Dah teatra iz Beograda. Nakon takmičarskog programa usledila je prezentacija četvorodnevnog rada Master-klasa Zijaha Sokolovića i studenata i glumaca Akademija umetnosti, kao i poglašenje najboljih i uručenje nagrada. Najviše priznanja poneli su „Jami distrikt” BITEF teatra i „Zagonetka revolucije” Dah teatra.

Prva predstava večeri „Iz tri ugla” u režiji i izvedbi Senada Milanovića, monodrama je o ljudskom stradanju pre nego o jugonostalgiji. Iako na sceni imamo eksplicitno prikazanu zastavu Jugoslavije, niti jedan od jedanaest karaktera koje Senad Milanović igra nisu pamfletski karakteri (štaviše, demonstrativno uriniranje zastave pre implicira svest o neuspehu iste te zastave), nego – čisto, emotivno ljudsko iskustvo i teskobni doživljaj rata. Predstava je nastala po motivima zbirke pesama „Poljska konjica” Marka Vešovića, gde je svaki od karaktera u svojoj biti adaptacija Vešovićevih pesama. Tako u jednoj sceni imamo majku koja je izgubila sina, dok se u drugoj ta pesma po čijim je motivima karakter nastao, čita publici. Izvedbu Senada Milanović odlikuje izrazita i intenzivna emocionalnost, bez koje govoriti o ovakvoj temi a zaobići neminovne politizacije konteksta, ne bi bilo moguće. Ovo je priča o dubokom doživljaju ožiljaka koje rat sa sobom nosi, te samim tim, simbolikom uništavanja same scenografije motornom testerom – tri letve – tri ugla preko kojih su obešeni kostimi karaktera u koje se Senad transformiše – ukazuje se na apsurd rata i podeljenih perspektiva gledanja. Kao i „Jami distrikt”, odigran prvog dana festivala, ovo je scensko impliciranje na uticaj nacionalnih podela, koje su aktuelne i danas, no ovakvim performansima nastavlja da se hrani nada da se pozorišnim činom još uvek može progovoriti u korist čovečnosti.

O tome koliko mladi teatarski umetnici imaju glas na trenutnoj sceni govorio je za naš portal Senad Мilanović: Pozicija mladih ljudi u državnim pozorištima je malo klimava.Ti stari glumci kao da se boje mladih sila, kao da imaju osjećaj da oni stare kada mladi dolaze, pa tu nema šanse. Ali ako se okupe pravi ljudi i krenu da rade neka privatna pozorišta, neka udruženja građana, mislim da je dobra. Mi donosimo neki novi val, neku novu energiju, snagu koja može da djeluje. Ja nisam jedan od onih koji kuka nego sam jedan od onih koji radi.

„Zagonetka revolucije” Dah teatra iz Beograda u režiji Dijane Milošević u punom smislu bila je osveženje za publiku svojom nekonvencionalnošću. Dah teatar ima skoro tridesetogodišnju tradiciju rada sa eksperimentalnim formama pozorišta, te je publika u „Zagonetki revolucije“ imala priliku da, kolažiranom pričom o četiri velika revolucionarna imena (Roza Luksemburg, Ulrike Majnhof, Fanji Kaplan i Kamila Sjenfuegosa) bude svedok prolaženju kroz jedan eksperiment sa scenskim prostorom i konceptom izvođenja. Kako forma odgovara ideji, ova predstava nije linearna, već je zagonetka sama po sebi: šifre koje publika dobija na ulazu prethode tome da se u toku izvođenja predstava deli na dve varijante, te auditorijum  svedoči pretapanju pripovedanja o karakterima revolucionara na interaktivni performans. Za razliku od prethodne predstave, u ovoj predstavi imamo jasne pamfletske momente, gde se publici jasno prezentuju revolucionarne ideje i poziv na pobunjeničko delovanje i antikapitalističku akciju. Direktne su, takođe, aluzije na lik i delo Danila Harmsa – za čiju se predstavu, zapravo, izvodi proba, na sceni čujemo stihove Majakovskog – sve ono što jedna revolucionarna akcija potrebuje da bi bila kompletna. Ruska, Nemačka, Kubanska, boljševička, socijalistička, feministička – sve ove revolucije na sceni, ili preciznije – prolaženjem kroz scene zajedno sa ansamblom predstave (Evgenija Eškina Kovačević, Ivana Milenović Popović, Ivana Milovanović, Ivan Nikolić) prikazane su u svrhu otvaranja svesti građana – kojima se revolucionari, kao živi duhovi sveprisutne nekonformističke duše kroz istoriju, obraćaju – ka delovanju. Jer bez delovanja – revolucija ne postoji. Dijana Milovanović, rediteljka i idejni kreator ovog performansa, objasila je da je predstava nastala „divajzing” metodom rediteljskog postupka, gde se prvobitno krenulo od teme i ideje, te se radom na samoj predstavi i kokreatorskim udelom čitavog ansambla predstave. Takođe, ovo je bilo prvo izvođenje ove predstave van matičnog prostora (predstava je premijerno izvedena u Ustanovi kulture „Parobrod” u Beogradu), te je izvedba u prostoru Kulturnog centra u Rumi bila „vatreno krštenje”, zbog potreba specifičnog scenskog prostora.

Posle takmičarskog dela programa prezentovan je rad Master klasa Zijaha Sokolovića na temu „VREME, PROSTOR, RADNJA, MUZIKA”, gde su tri grupe polaznika, glumaca i studenata Akademija umetnosti izvele performans, čiji je koncept bio takav da se tokom vremena trajanja muzike, u ograničenom scenskom prostoru izvede maksimalan broj situacija i pokreta.

Na samom finalu večeri dodeljene su nagrade. „Jami distrikt” ubedljivo je poneo najveći broj priznanja, a odmah iza njega „Zagonetka revolucije“ .

Nagrade 22. ArtTrema Fest-a Ruma 2019.

Zlatna TREMA maska za najbolju režiju Kokan Mladenović, za predstavu „Jami distrikt” ; tekst Milena Bogavac, koprodukcija BITEF teatar, Beograd, Srbija i Centar za kulturu Tivat, Crna Gora; asocijacija Maszk, Segedin, Mađarska i Think tank studio, Novi Sad

Zlatna TREMA maska za najbolji autorski projekat „Jami distrikt”, režija Kokan Mladenović; tekst Milena Bogavac, koprodukcija BITEF teatar, Beograd, Srbija i Centar za kulturu Tivat, Crna Gora; asocijacija Maszk, Segedin, Mađarska i Think tank studio, Novi Sad

Srebrna TREMA maska za autorski projekat „Zagonetka revolucije” Dah Teatar Beograd; režija Dijana Milošević, po delima više pisaca – dramatizacija Dubravka Knežević

Bronzana TREMA maska za autorski projekat „Striptiz” autorski projekat Radoslava Milenkovića, po motivima istoimene jednočinke Slavomira Mrožeka, tekstovima Franca Kafke i Viljema Šekspira, u režiji Radoslava Milenkovića i „Proces” teatra Beograd.

Plaketa za total dizajn predstave „Zagonetka revolucije” Dah Teatar Beograd; režija Dijana Milošević, po delima više pisaca – dramatizacija Dubravka Knežević

Zlatna maska za najbolju žensku ulogu glumica Nika Ivančić u predstavi „Cabaret Valeska“ autorski rad Nike Ivančić i Edvina Liverića, u izvođenju SKC Rijeka / Akademija primjenjenih umjetnosti sveučilišta u Rijeci, republika Hrvatska

Zlatna maska za najbolju mušku ulogu glumac Dražen Šivak u predstavi „Mistero Buffo“ režija Lea Delong, tekst Dario Fo, Kazalište „Grupa“ Zagreb, republika Hrvatska u koprodukciji sa „Triko cirkus“ teatrom.

Zlatna plaketa za najbolju scensku muziku Marko Grubić i grupa VROOM iz Beograda za predstavu „Jami distrikt“ po tekstu Milene Minje Bogavac, režija Kokan Mladenović; koprodukcija BITEF teatar, Beograd, Srbija i Centar za kulturu Tivat, Crna Gora; asocijacija Maszk, Segedin, Mađarska i Think tank studio, Novi Sad

Plaketa za najbolju kostimografiju „Zagonetka revolucije“ Dah teatar, Beograd, režija Dijana Milošević, po delima više pisaca – dramatizacija Dubravka Knežević

Specijalna nagrada dodeljuje se Mileni Minji Bogavac za tekst drame „Jami distrikt“ ; režija Kokan Mladenović; koprodukcija BITEF teatar, Beograd, Srbija i Centar za kulturu Tivat, Crna Gora; asocijacija Maszk, Segedin, Mađarska i Think tank studio, Novi Sad

Specijalna glumačka nagrada za ulogeIsidora Simijonović, Nina Nešković i Vanja Nenadić u predstavi „Jami distrikt“

Spacijalna nagrada za partnersku igruglumac Miloš Samolov za ulogu u predstavi „Striptiz“ , po motivima istoimene jednočinke Slavomira Mrožeka, tekstovima Franca Kafke i Viljema Šekspira,u režiji Radoslava Milenkovića i „Proces“ teatra Beograd.

ArtTrema Fest Ruma, 31. 03. 2019



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste