Koštana

Ulogujte se da dodate predstavu u listu zelja
9.0

Broj ocena: 1;

Koštana

Premijera: 24. sep 2016.
Pisac: Borisav Stanković, Režija: Kokan Mladenović

Igraju:

Koštana, Ciganka, pevačica i igračica - Emina Elor
Hadži Toma - Emir Hadžihafizbegović
Stojan, sin mu - Emir Ćatović
Arsa, predsednik opštine - Milan Kovačević
Mitka, brat Arsin - Nebojša Dugalić
Marko, vodeničar - Radoje Čupić
Salče, mati Koštanina - Aleksandra Pleskonjić
Kata, žena Hadži-Tomina - Gordana Đurđević Dimić
Stana, kći Hadži-Tomina - Danica Grubački
Vaska, Koca, Vranjanke, Ciganke - Nina Rukavina, Andreja Kulešević, Jelena Marković
Muzičari - Marko Grubić, Andrijana Belović, Džamal Al Kisvani (Jamal Al Kiswani)

Kompozitor: Marko Grubić, Koreograf: Andreja Kulešević, Scenograf: Marija Kalabić, Kostimograf: Tatjana Radišić, Tekst songova: Kokan Mladenović, Scenski govor: dr Dejan Sredojević



Koprodukcija Studentskog kulturnog centra Novi Sad, Centra za kulturu Tivat i Srpskog narodnog pozorišta

"Koštana" je velika posveta talentu i slobodi. Lik Koštane nadrasta sredinu u kojoj živi, ruši ustaljena pravila i obrasce ponašanja, uskovitlava „mrtvo more“ jedne bezidejne i zatvorene sredine i na kraju biva proterana. Palanka se uvek nemilosrdno obračunava sa onim što je ugrožava. Koštana peva o slobodi, slobodi ljubavi, slobodi strasti, slobodi pojedinca od svih društvenih stega. Njen način pevanja i plesa toliko je originalan, a njen izgled tako zavodljiv, da čitav grad biva „ugrožen“ njenom pojavom - lokalna hijerarhija se raspada, a moralne norme patrijarhalnog konzervativnog sveta počinju da pucaju pred ovim naletom strasti i talenta. Palanka će učiniti sve da Koštanu svede na svoju meru. Pokušaće da je kupe, udaju, prodaju. Sama u svom tragičnom kraju, izdana od onih koji su joj glorifikovali slobodu i ljubav (Mitke i Stojan),Koštana će morati da nauči kolika je cena različitosti. Grad nije znao kako da se odbrani od njenog talenta koji nadrasta njihove živote.

Progonstvo je surovi izraz njihove ujedinjene nemoći protiv jednog bića koje im je pokazalo svu laž njihove svakodnevice. Tema slobode je, u slučaju glavne junakinje komada, neodvojiva od talenta. Biti talentovan, talentovaniji od drugih, videti svet čulnije i uzbudljivije nego što ga oni doživljavaju, znači i boriti se za takav svet. Koštana nema milosti prema lažnim vrednostima koje vladaju u njenom gradu, nema razumevanja za trule porodične odnose koje na okupu održava lažni palanački moral i „stid od sramote“. Svet oko nje se raspada i ona će pevati na sav glas o onome što je guši i sputava. Kao i životu, na kraju komada će apsolutno biti pobeđeno od realnog, sloboda od nužnosti.