Plej Strinberg

Drama
Ulogujte se da dodate predstavu u listu zelja
7.0

Broj ocena: 1;

Plej Strinberg

Pisac: Fridrih Direnmat ("Mrtvački ples" Augusta Strindberga), Režija: Ansambl predstave

Igraju:

Strahinja Bičanin
Jovana Krstić
Milan Popović

Muzičari: Tara Fišer – klavir, Katarina Miletić – violina, Teodora Sarić – saksofon, Jelena Trifunović – truba, Vukašin Gogoš – klarinet, Nikola Radić- bubanj, Vuk Starinac- bas gitara



Predstava u okviru "Junskog roka 3" festivala završnih radova studenata Fakulteta umetnosti Priština - Zvečan.

Fridrih Direnmat, uz Maksa Friša najznačajniji dramatičar Švajcarskee. Komad Plej Strinberg je napisan 1968, a prvi put izveden 1969. u Bazelu, na nemačkom jeziku, a kod nas je izveden jedino u Ateljeu 212 u podeli: Mira Stupica, Stevo Žigon, Bata Stojković.

„Mi nikada nismo nadmašili drugu scenu Sablasne sonate“.

Upravo ove Direnmatove reči možda najbliže opisuju Strinberov genijalni talenat. Komad Mrtvački ples, nije inspirisao samo Direnmata da napravi svoju verziju komada, već i najznačajije američke dramatičare: Judžina O’Nila za dramu Dugo putovanje u noć, i Edvarda Olbija za Ko se boji Virdžinije Vulf.

I Strinberg i Direnmat su bili oženjeni glumicama, zato su, na neki način, Alisa i Edgar ne samo likovi već prototipovi braka između glumice i pisca. A žanr ovih komada bi mogao biti groteskno-apsurdna satira braka.

Čovekov ideal da se ujedine dve duše u apsolutnoj ljubavi je nemoguć jer je neprirodan. Čovek i žena mogu biti ujedinjeni jedino tokom polog čina, radi produženja vrste, a to je za Strinberga idealan brak. Direnmat ismeva još radokalnije brak, naizgled, i ovi likovi postaju karikature zarobljene u sopstvenim propalim ambicijama, lažnom osećanju samovrednosti i važnosti, a u biti su napušteni i od strane svoje dece koje nazivaju „nekrofilskim hijenama“ i izolavani od sveta. Dolazak Kurta u njihovu svakodnevicu donosi Alisi mogući spas i beg od muža koji je uništio njenu karijeru glumice ili je pak spasio propadanja, a za Edgara predstavlja  povod za novi življi sukob sa svojom ženom jer „efekat publike“ daje opet neku lažnu sliku živog sukoba, koji se iz dana u dan ponavlja istim redom i intezitetom, gotovo koreografski. Kurt je podsetio  Alisu i Edgara da njihov mrtvački bračni ples  je samo mali prljavi život malograđana u kome su bolest, mržnja, siromaštvo i nesreća ubili ljubav, ili pak ne, jer ostaju zajedno do kraja života, dok ih smrt ne razdvoji.