Ulogujte se da dodate predstavu u listu zelja

Žizela


0.0

Broj ocena: 0;




Žizela

Premijera: 17. dec 2009.
Pisac: Adolf Adam, Režija: Milica Jovanović

Igraju:

Žizela, seoska devojka - Ana Đurić
Grof Albert, prerušen u seljaka - Liviu Har / Andrej Kolčeriju
Žizelina majka - Branka Gligorić / Tatjana Nenadović
Hilarion, šumar - Semjuel Bišop / David Gruoso
Vojvoda od Kurlandije - Stevan Sremac
Batilda, njegova kći, verenica Grofa Alberta - Jelena Vukadinović / Verica Kozarev, Nadežda Salak
Vilfrid - Đulio Milite / Ivan Đerković
Pas de deux - Lana Stojanović, Ivan Milan / Katarina Kljajić, Dunja Lepuša, David Gruoso
Mirta, kraljica vila - Katarina Kljajić / Bojana Mitić, Sonja Batić
Vile pratilje - Dunja Lepuša, Milena Krkotić / Sanja Pavić, Olga Avramović, Marijana Ćurčija, Mirjana Drobac, Katarina Kljajić, Lana Stojanović
Žizeline drugarice: Olga Avramović, Jelena Marković, Sonja Batić, Sanja Pavić, Marijana Ćurčija, Mirjana Drobac / Danijela Vojnovski, Verica Kozarev Klarić, Sonja Gavrilov, Vesna Ilić, Milena Krkotić, Dunja Lepuša, Marija Janković, Jovana Paunović, Bojana Mitić, Lana Stojanović

Ansambl: Jelena Danguzov, Sonja Gavrilov, Bojana Mitić, Jovana Paunović, Vesna Ilić, Lana Stojanović, Milena Krkotić, Biljana Babijanović, Ljiljana Jokanović, Milana Samardžić, Ivana Pribić, Zorana Zlatković, Valentina Grujičić, Sonja Batić, Tatjana Nenadović, Ana Milenković, Teona Radanović, Mina Radović, Ljiljana Velimirov, Juka Macujama, Maja Marković, Milica Remešter, Zorana Dimitrijević, Milana Balaž, Bobana Rokvić
Zoran Trifunović, Bojan Radnov, Ivan Đerković, Ranko Lazić, Naojuki Acumi, Gleb Sumanov, Igor Tauber, Marko Dubovac, Nikola Stamenković*, Teodor Katić*, Ivan Salonski*, Toma Križnar*, Petar Savić*, Nenad Vuković **, Vladislav Šeguljev**, Miroslav Stojiljković**

* Učenici Baletske škole iz Novog Sada, ** Statisti

Libreto: T. Gotje, V. Sen Žorž, Ž. Korali, Koreografska redakcija: Leonid Lavrovski po Žilu Perou, Koreograf: Milica Jovanović, Balet obnovila: Oksana Storožuk, Dirigent: Mikica Jevtić, Kostimograf: Mirjana Stojanović Maurič, Scenograf: Mileta Leskovac, Repetitori: Maja Grnja, Boris Ladičorbić, Branka Gligorić, Andreja Kulešević



Možete li zamisliti filharmoniju koja nikada ne svira Betovenove simfonije, dramsko pozorište koje nema na repertoaru Šekspira ili kinoteku koja ne prikazuje Čaplinove filmove? Isto tako je teško naći profesionalni klasični baletski ansambl koji ne izvodi čuveni romantični balet kompozitora Adolfa Adama, Žizela. Vrednost tog baletskog dela u njegovim pojedinačnim komponentama, posebno njegova muzička struktura, ne može se meriti s vrhunskim ostvarenjima muzičko-scenskih umetnosti. Pa ipak, već više od vek i po ono predstavlja okosnicu klasičnog baletskog repertoara na svim igračkim pozornicama sveta. Žizela ili Vilise (Giselle, ou Les Wilis), fantastični balet u dva čina, izveden je prvi put u pariskoj Operi 28. juna 1841. godine. Adolf Adam je komponovao ritmički jednostavnu i melodijski maštovitu, lako prihvatljivu partituru, dok su libreto, prema putnim zapisima Slike s putovanja Hajnriha Hajnea napisali Teofil Gotje i Vernoa sen Žorž, uz pomoć tada poznatog igrača Žila Peroa, jedne od najistaknutijih ličnosti epohe baletskog romantizma, koji je zajedno sa Žanom Koralijem bio i prvi koreograf.

Na premijeri, naslovnu ulogu je igrala ljubimica Teofila Gotjea, Karlota Grizi. O toj izvanrednoj balerini Hajne je nadahnuto pisao da „ima osobine eteričnih duhova, čije divne i zavodničke igre pružaju narodu osnovu za mnoga čudesna predanja“. U ovoj ulozi se naročito proslavila poznata lirska balerina XIX stoleća Marija Taljoni, koju su savremenici nazivali „nezemaljska silfida“. Duboko osećajna Žizela bila je u prvim decenijama našeg stoleća Ana Pavlova, koja je, po svedočenju očevidaca, u prvom činu „izmamljivala suze“, a istu ulogu je uz prefinjenu melanholiju igrala i Olga Spasivceva (Aleksandrovna). Nenadmašni romantičar Vaclav Nižinski bio je nezaboravan  interpretator glavne muške uloge, princa Alberta. On je zajedno sa poznatom ruskom balerinom Tamarom Karsavinom 1910. u Žizeli, prilikom gostovanja čuvene trupe Ruski balet, osvojio izbirljivu parisku publiku. Galina Ulanova, Natalija Makarova (Romanova), Ivet Šovire, Margot Fontejn, Alisija Alonso, Raisa Stručkova, Karla Frači, Natalija Besmertnova bile su, svaka na svoj način, izvanredne interpretatorke izražajno i tehnički veoma složene naslovne uloge u Žizeli.
/…/
Osnovna ideja tog tipično romantičnog baleta je ljubav. Ona prolazi put od bezazlene igre, kroz obmanu i smrt, preko beznadežnosti do uzvišenog samopregora koji ima neodoljivu snagu da pobedi i samu sudbinu. Iako je tema ovog baleta, svakako, pomalo staromodna, Žizela, ipak, privlači svojom neizveštačenom naivnošću i toplom osećajnošću publiku i ovog našeg, kompjuterskog vremena.

Milica Zajcev, Otkrivamo tajne baleta, Prometej, Novi Sad, 1996