22. Jugoslovenski pozorišni festival

13. nov 2017. - 19. nov 2017.
Užice

U osam novembarskih dana predstojeći, 22. Jugoslovenski pozorišni festival, od 13. do 20. novembra, omogućiće publici u Užicu da prati i vrednuje predstave iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Srbije. Na prvoj konferenciji za novinare Zoran Stamatović, direktor NP Užice i JPF ocenio je da je odabrano 8 predstava za koje smatra da „imaju razloga da se bore za očuvanje kulture i vrednosti društva koje mi danas živimo“. Festival se održava pod pokroviteljstvom resornog ministarstva i grada domaćina, a sve predstave imaće takmičarski karakter.

Od 2007. kada je dobio regionalni karakter, Jugoslovenski pozorišni festival nastoji da kroz odabrani izbor predstava sa prostora četiri susedne države bude značajna smotra kako za pozorišne radnike, tako i za ljubitelje ove vrste umetnosti. Pripreme su obimne tako da selekcija predstava počinje odmah nakon završetka prethodnog festivala, kaže umetnički direktor užičkog pozorišta i JPF.

Nemanja Ranković, umetnički direktor NP Užice i JPF: Zajedno smo se složili da u ovom dehumanizovanom svetu u kome se svi nalazimo akcenat moramo staviti na malog čoveka, na te sitne sudbine, jer očito, sve što se dešava oko nas, surova svetska realnost, nas upućuje da se nekako moramo vratiti tim malim ljudskim sudbinama.

Bojan Munjin, selektor JPF: U knjizi „Kako pozorište nastaje“ češki pisac Karel Čapek objašnjava da je potrebno užasno puno truda i vremena kako bi nastalo pozorište, toliko da je veliko čudo kada se pozorišna predstava uopšte i dogodi. Ako u širem smislu posmatramo tu Čapekovu misao, onda mislim da je zapravo trenutak pozorišta jedan veliki trud koji moramo napraviti da bismo bili zajedno. Smisao pozorišta i jeste u tome da bar na dva sata budemo zajedno. Slažem se sa Nemanjom Rankovićem da je u današnjem krajnje dehumanizovanom svetu jako teško da budemo tu na dva sata zajedno i da delimo neke jednostavne, ali važne ljudske vrednosti. S obzirom da je to tako, mi nismo hteli samo da izaberemo ove godine 8 predstava tek jednim linearnim izborom, nego smo želeli da mislimo o tome u kakvom vremenu živimo i da onda u odnosu na tu činjenicu preko predstava koje smo vam ponudili, iz večeri u veče, zaista, na dva sata budemo tu deleći ono što nam je nekako ljudski najbitnije.

Bojan Munjin: Preko ovih 8 izabranih priča koje ćete na festivalu čuti mi zapravo razmišljamo o čoveku i njegovoj sudbini i njegovim problemima, a ukoliko baš ne možemo da rešimo te probleme, nadamo se da će bar preko tog susreta publike i glumaca u jednom pročišćenju ljudi otići malo sretniji kući. Eto to je bila naša ideja i mislimo, verujemo, da će ove predstave koje smo vam ponudlili odgovoriti na taj humani zadatak koji mi nosimo i zato smo ovaj festival stavili pod nekom parolom, mišlju koja glasi „Za ovo malo duše“, a pozvali smo se na divnu pesmu „Branim“ Vaska Pope. U toj pesmi Popa želi sve da odbrani, ne samo dušu već i hleb na dlanu, malo slobode, sve ljude i to radi bez patetike. 
Pozorište ima tu moć da bar na dva sata skine teret sa duše ljudi i zato ove predstave govore upravo o tome- one ne beže od problema, ali nisu zakopane u problemima. One nisu predstave nasilja, jer tog nasilja nam je previše u životu, svesni smo njega. Ove predstave pokušavaju da koliko god je čoveku teško, da se u toj tragici života barem malo izbore za ono što je najvrednije u čoveku.

Selektor veruje da će se na 22. festivalu pronaći komad za raznovrsne pozorišne ukuse, iako proteklu sezonu ne može nazvati odličnom.

Bojan Munjin: Iskoristiću izraz Dare Džokić koja je za ovo naše vreme i pozorište u njemu rekla „Opkoljeni smo!“ Teško je reći da je nešto odlično jer ne živimo u dobrom vremenu. Ne samo da je „iskočilo iz zgloba“ kako smo rekli prošle godine, nego je potpuno ispražnjeno i to od temeljnih vrednosti, a to se oseća i u pozorištu. Pozorište je puno jeftinih sadržaja sa jedne strane i puno je grubih sadržaja sa druge strane. Za ovaj važan susret koji se dešava u okviru JPF u Užicu mi pokušavamo dobiti ono što će za taj susret biti vredno.

Program

13. novembar: TAKO JE (AKO VAM SE ČINI), Luiđi Pirandelo, JDP Beograd, r. Jagoš Marković
14. novembar: SAMOUBICA, Nikolaj Erdman, Crnogorsko narodno pozorište Podgorica, r. Veljko Mićunović
15. novembar: DOKLE POGLED SEŽE, autorski projekt, Kraljevsko pozorište Zetski dom na Cetinju, r. Arpad Šiling
16. novembar: PRIČE IZ BEČKE ŠUME, Odon fon Horvat, Kazalište Gavella Zagreb, r. Igor Vuk Torbica
17. novembar: IVANOV, A. P. Čehov, Narodno pozorište Beograd, r. Tatjana Mandić Rigonat
18. novembar: MOJA FABRIKA, Selvedin Avdić, Bosansko narodno pozorište Zenica, r. Selma Spahić,
19. novembar: SVEDOBRO, Stevan Vraneš, Narodno pozorište Užice, r. Nemanja Ranković,
20. novembar: MOJA TI, Olga Dimitrijević, Atelje 212, r. Aleksandra Milavić Dejvis

Sve predstave se igraju od 19:30

Prateći program

PONEDELjAK 13.NOVEMBAR

Hol pozorišta 19:00 časova

Otvaranje izložbe fotografija RADOVANA BAJE VUJOVIĆA

UTORAK 14. NOVEMBAR

Mala scena 18:30 časova

Otvaranje izložbe Miloša Milićevića „PROŽDIRANjE“

ČETVRTAK 16.NOVEMBAR

Mala scena, kafe i foaje 18:30 časova

Izložbe:

-„RADOSTI”

-“DIPLOMSKI RADOVI STUDENATA SCENSKOG DIZAJNA” (program Odseka za umetnost i dizajn Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu)

PETAK 17.NOVEMBAR

Mala scena 18:00 časova

predstavljanje knjige: „TRAGEDIJA INICIJACIJE ILI NEPOSTOJANI PRINC“ autora IVANA MEDENICE

o knjizi govore: Nebojša Bradić, pozorišni reditelj i urednik edicije Ars Scena, Zoran Hamović, glavni urednik IP Klio, Ivan Medenica, autor i profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu

SUBOTA 18.NOVEMBAR

Mala scena 16:00 časova

SCENSKA LOBORATORIJA NA PUTU (zajednički program Jugoslovenskog pozorišnog festivala – Bez prevoda i Odseka za umetnost i dizajn Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu)

„OTVORENA ŠKOLA SCENSKOG DIZAJNA” (povodom knjige „SCENSKI DIZAJN KAO UMETNOST”, Tatjane Dadić Dinulović u izdanju izdavačke kuće Klio i Scen, 2017):

16.00 – Scenski elementi kao deo doživljaja pozorišne predstave, Bojan Munjin, pozorišni kritičar i selektor festivala u Užicu

16.20 – Korišćenje scenskih elemenata u rediteljskom postupku, Nebojša Bradić, pozorišni reditelj i urednik edicije Ars Scena

16.40 – Značaj prostora u dramskom tekstu, Nebojša Romčević, dramski pisac i profesor Fakulteta dramskih umetnosti

17.00 – Scenski dizajn kao umetnost, Tatjana Dadić Dinulović, teoretičar scenskog dizajna i profesor Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu

17.20 – pauza

17.30 – razgovor sa učesnicima vode Mia David i Slađana Milićević