Ulogujte se da dodate predstavu u listu zelja

Velika Drama


četvrtak 03. maj 2018. u 19:30
10.0


Velika Drama

Premijera: 22. feb 2002.
Pisac: Siniša Kovačević, Režija: Siniša Kovačević

Igraju:

Milorad Vučić Vuk Kostić
Zarija Vučić Tanasije Uzunović
Vidosava Vučić Ljiljana Blagojević
Milorad Vučić Miodrag Radovanović
Tijana Ružica Sokić  / Ognjanka Ognjanović
Zorka Vučić Rada Đuričin  / Gorjana Janjić
Marija Helga Hofman Sonja Kolačarić  / Bojana Stefanović
Savo Vukotić-Cicko Ljubivoje Tadić  / Radovan Miljanić
Batrić Vučić Ljubomir Bandović
Stevan Vučić Nenad Maričić
Darinka Anđelka Tadić
Danilo Vučić Branislav Tomašević
Pop Stojan Srboljub Milin
Novak Sekulović Lepomir Ivković
Đorđija Labović Andreja Maričić
Svetozar Jankulov Branko Jerinić
Momir Vučić Siniša Ubović  / Igor Ilić
Zorka Vučić Ivana Šćepanović
Jelistina Vučić Dušanka Stojanović Glid  / Jelena Helc
Branka Vučić Ana Kaplarević  / Katarina Švraka
Zarija Vučić unuk Marko Colić  / Marko Vujošević
Vjera Vjera Mujović  / Ana Franić  /Anastasija Mandić  / Danijela Tomović
Janica Milena Đorđević  / Sena Đorović
Tijana Bojana Stefanović  / Kalina Kovačević
Krstina Vučić Aleksandra Nikolić / Dobrila Ćirković
Ranko Mijović Predrag Miletić  / Lepomir Ivković  
Optuženi, Miloš Uroš Urošević
Marija Helga Hofman Ljiljana Gazdić
Branko Lazović Boško Puletić  / Radovan Miljanić
Žena Ranka Mijovića Jelena Helc  / Jelena Ćuruvija
Sin Ranka Mijovića Nebojša Petrović  / Aleksandar Vujović
Dutina Borko Sarić
Olga Ana Savićević / Iva Radić
Aleksandar Zoran Milovanović
Pionirka Ljiljana Cincar Danilović

Scenograf Geroslav Zarić
Kostimograf Marina Vukasović Medenica
Kompozitor Ksenija Zečević
Dramaturg Željko Hubač
Lektor Radovan Knežević
Scenski pokret Ivica Klemenc
Scenske borbe Slobodan Petković
Producenti Borislav Balać i Goran Mirjačić



Velika drama je jedan od najambicioznijih dramskih komada Siniše Kovačevića, tekst na kojem je ovaj poznati dramski autor radio punih 13 godina. Reč je o potresnoj sagi koja se bavi preispitivanjem naše prošlosti i time kako se ovdašnji burni posleratni istorijski događaji (misli se na Drugi svetski rat) prelamaju kroz pojedince i na koji način određuju njihove sudbine. Pisac se fokusira na crnogorsku porodicu Vučić, koja aktivno, u ideološkom i svakom drugom smislu, učestvuje u kolonizaciji Vojvodine. Glavni junak Velike drame, Milorad Vučić, uspeva da vekovima ustrojavanom patrijarhalnom društvu nametne ideološke zablude novog vremena, pretpostavljajući pritom tradiciju komunističkoj viziji progresa, budućeg društvenog uređenja za koje svim srcem veruje da je pravedno, konačno uređenje koje će ispraviti sve vekovima gomilane nepravde. Međutim, Milorad u svom beskompromisnom i iskrenom podređivanju višem cilju, na žalost, zaboravlja na neke od osnovnih vrednosti života i, svesno ih žrtvujući, doživljava tragediju, a ta tragedija utiče i na njegovu porodicu generacijama potom. Siniša Kovačević nas u ovoj drami podseća da su stubovi života u stvari jednostavna htenja - provesti život sa ženom koju voliš, u mestu koje voliš i radeći posao koji voliš.

Ta tri „voliš" na žalost, kako vidimo iz ovog teksta, nedostižna su iz razloga na koje pojedinac teško može da utiče. Naime, istorijske okolnosti koje se, kako to pisac vešto iskazuje u prologu i epilogu (a radnja prologa i epiloga se dešava pola veka posle događaja iz perioda 1945-48) na ovim prostorima uporno ponavljaju u sličnim varijacijama, a sa uvek istim dilemama za ljude koji žive u njima, ukazujući na to da je, jednostavno rečeno, sreća čovekov nedostižan san. A poražavajuće saznanje o takvom sudbinskom udesu ljudi na ovim prostorima deluje zaista otrežnjujuće, u smislu oslobađanja od svakovrsnih ideoloških okova i okretanja suštini bitisanja. Sva ova i mnogobrojna druga pitanja o smislu života, koja se permanentno postavljaju u svim slojevima ovog kompleksnog dramskog teksta, ispričana su uzbudljivim dramskim jezikom i vešto su inkorporirana u jasnu dramsku akciju, koja postaje svevremena zahvaljujući veštini pisca da nam iz ugla naizgled prevaziđenih i puno puta preispitivanih istorijskih događaja, daruje uzbudljiv komad koji nas se itekako tiče. I najzad, ono, čini nam se, najvažnije: Velika drama je sva satkana od čarobne katarzične iluzije koju Rasin u pozorištu smatra najvažnijom i koju naziva - ganuće!