„Deca sunca” svečano otvorila 57. BITEF


„Život i umetnost podjednako ubedljivo podržavaju kinesku poslovicu Sve je povezano sa svim. Leptir trepne krilcima na Madagaskaru, u Beogradu počinje bura, makar na pozornici“, izjavio je u svom obraćanju publici reditelj Bora Drašković na svečanom otvaranju 57. BITEF-a, koje se ove godine odvija pod sloganom „Snago, ne pristaj da budeš nečija”.

deca-sunca-svecano-otvorila-57-bitef3
Foto: Tanja Drobnjak

Odabir predstave za ovogodišnje otvaranje ovog velikog festivala zapalo je u ruke pomalo neočekivanom izboru  – nemačkoj predstavi „Deca sunca” slovenačke rediteljke Mateje Koležnik. Neočekivana je reč koja se najčešće mogla čuti po izlasku iz sale. Da li zbog toga što je beogradska publika sve više navikla na to da je „šok faktor” sastavni deo predstave, u skladu sa nedavnim premijerama kao što je „Bolest mladost” i Jugoslovenskog dramskog pozorišta, ili zbog toga što se od (otvaranja) festivala očekuje da publika pršti od utisaka (pozitivnih ili negativnih – svejedno je), sinoćna predstava ispraćena je uz punu salu i veliki aplauz, ali bez preteranog sumiranja utisaka među izlazećom publikom.

deca-sunca-svecano-otvorila-57-bitef1
Foto: Kinder der Sonne /Matthias Horn

Svakako, u ovome „krivca” ne nalazimo među glumačkim ansamblom „Šaušpilhaus Bohuma” iz Nemačke, niti u scenografiji, ili režiji. Naprotiv, oni su vredni svakog komplimenta. Glumci su uvežbano i emotivno prisvojili beogradsku scenu i držali pažnju gledaocima bez obzira na to što su govorili stranim jezikom, dok je scenografija koja je dočarala kuću bogatog bračnog para kasnog 19. veka potpuno realistična i stoga impresivna. Priča, iako napisana 1905. godine, aktuelna je i danas, te nas u svetu kom preti pandemija kolere glavni likovi vode kroz ljubavne muke i borbe sa usamljenošću i sopstvenim identitetom, dok istovremeno pratimo teme elitizma, nejednakosti u društvu i ljudske potrebe za umetnošću i lepotom.

Problem, u odsustvu bolje reči, u tome je što je delo Maksima Gorkog isuviše siguran izbor za otvaranje festivala za koji su očekivanja velika, a na koje publika odlazi sa uzbuđenjem, spremna da pozorišni događaj prepričava u danima koji slede. Takođe, ovo nije prvi put da se ovo klasično delo izvodi na BITEF-u – 46. izdanje ovog festivala zatvorila su upravo „Deca sunca”, tad u režiji amsterdamskog Iva van Hovea. Retrospektivno, možemo zaključiti da je i ovoga puta ovo pozorišno delo moglo da se nađe u završnici, kao jedna priča koja ispraća buru koja joj je prethodila.

deca-sunca-svecano-otvorila-57-bitef2
Foto: Strahinja Aćimović/Cirkobalkana

U okviru pratećeg programa, u Cirkobalkana šatoru, imali smo prilike da gledamo premijeru „Načina postojanja“, u izvođenju Danke Sekulić iz Srbije i Tjaža Juvana iz Slovenije. Ova predstava „za jednu pravougaonu konstrukciju, jednu lopticu i dva izvođača“, kako su je autori opisali, neizmerno je zabavila publiku. Koristeći akrobatiku i žongliranje kao izraz ispitivanja, a svoje i telo partnera kao sredstvo, njih dvoje upustili su se u istraživanje ljudskih navika. To su učinili bez reči i izuzetno uigrano, ali pre svega sa punim međusobnim poverenjem koje je u osnovi uspeha predstave. Sa zadovoljstvom smo posmatrali kako otkrivaju prostor u sebi i oko sebe, dok smo na ivici sedišta iščekivali nove figure. Kroz pokret su nam pričali o konformizmu, rutini, kompromisu i koegzistenciji. Od početka do kraja gledali smo ih sa punom pažnjom, a o temama kojih su se dotakli razmišljali još dugo nakon što su se svetla šatora ugasila.

BITEF se nastavlja i večeras, kada je na repertoaru glavnog programa predstava „Zbogom, Lindita” Narodnog pozorišta Grčke u Ateljeu 212, dok su na repertoaru pratećeg programa dela „Dvorište, šuma, džungla” i „Kavez za ptice” u UK Parobrod, predavanje „Od proletarijata do prekarijata - i nazad!” u MTS dvorani, kao i dela „2984” i „Gretel” u Luci Beograd.



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste