„Gubitnik” premijerno u Jugoslovenskom dramskom pozorištu


Ove subote 27. maja u 20.30, na sceni Studio JDP-a, biće premijerno izvedena predstava „Gubitnik” u režiji i dramatizaciji Nataše Radulović, a po delima Tomasa Bernharda i Aleksandra Sergejeviča Puškina. Uloge su pripale mladim glumcima: Teodoru Vinčiću, Joakimu Tasiću, Stojši Oljačiću i Lenki Petrović. Kompozitorka predstave je Ana Krstajić, a za scenski pokret bila je zadužena Marta Bjelica.

Tekst za predstavu prati sižejni tok Bernhardovog romana, u koji je potpuno inkorporirana Puškinova mala tragedija „Mocart i Salijeri”, čiji tekst dramatizacija sadrži u celosti. Oba dela se bave problemom genijalnosti, tragičnosti ljudske težnje da premaši granice sopstvenih mogućnosti, da dotakne genijalnost, a počinju od trenutka kada je granica već pređena; kada je uspostavljen hijerarhijski odnos moći, u kom genijalnost jednog znači propast svih drugih oko njega, pa i njega samog. I tu više nema prostora za muziku. Ono što čini suštinu muzike nestaje pod naletom galopirajuće ambicije koja ruši sve pred sobom, ali i za sobom. 

Rediteljka ističe specifičnost procesa dramatizacije: „Tomas Bernhard je u svom romanu pokušao, i u velikoj meri uspeo, da ispoštuje pravila muzičkih oblika i forme, i to je nešto što sam ja pokušala da zadržim u dramatizaciji služeći se pomalo muzičkim oblicima i konstrukcijama Bahovih Goldberg varijacija. To nije sasvim preslikana struktura, ali je bila tendencija. Meni je Puškin zato pomogao svojim stihom”. Takođe napominje važnu ulogu muzike i scenskog pokreta u ovoj postavci, rekavši da je kompozitorka imala zadatak da od već postojećih kompozicija napravi svoja autorska dela kao svojevrsnu „dramatizaciju u muzici”.

Ana Krstajić je dodala: „Ovo delo se bavi pitanjem odnosa umetnika i dela. Koliko jedan izvođač doprinese umetničkom delu, i na koji način ta težnja ka savršenstvu utiče na umetnika. Pokušavamo da pojasnimo koliko je muzika jedna apstraktna i fizička stvar, ne vidimo je, a toliko utiče na čoveka. Ono što je najvažnije jeste to što će posle predstave publika sigurno imati osećaj da razume i možda bolje sluša muziku”.

Reprize su zakazane za 28. i 30. maj. 

Foto: Nebojša Babić



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste