Iz klasike u modernu četvrte večeri FIST-a


Skoro trčim sa posla da bih stigla u 20h na prvu predstavu ovog FISTovskog dana. Stižem malo ranije, kuvam čaj, odlazim u sobu i pripremam se za ovu vrstu festivalske atmosfere.

Prva prikazana predstava je Gospoda Glembajevi, Akademije umjetnosti iz Banje Luke. Ono što na prvi pogled privlači pažnju jeste atmosfera u kojoj se nalaze glumci u toku igranja ove poznate drame, nastale još 1929. godine. Prostorija u kojoj se odigrava predstava je ispunjena publikom, u njoj se nalazi klavir sa kog odzvanja lagana melodija, slike porodice Glembaj, kao i par komada nameštaja i nešto alkohola. Glumci sve vreme obitavaju u prostoru između publike, koja pomno prati svaki detalj predstave, nalazeći se tik uz glumce, deleći sa njima scenu i predstavu. Sigurna sam da bi atmosfera bila mnogo napetija da su se večeras glumci nalazili tako blizu mene, jer vešta gluma dopirala je i preko ekrana i dočaravala tu zatvorenu atmosferu kojoj nismo mogli da prisustvujemo.

Ne bih sad pisala mnogo o Glembajevima, o delu koje je većinu pratilo kroz školovanje, znajući da se tokom gledanja prati propast te čuvene porodice, otkrivajući sve podle tajne i zle namere koje kriju prisutni članovi. Isplivaće zle slike i istine već na početku predstave, prelamajući se čitanjem članka u novinama u kom baronica, Glembajeva supruga, biva optužena za ubistvo mlade krojačice i njene svekrve. Demantovanje ovih vesti čini se jedino normalnim u ovakvim okolnostima. Upečatljivi momenti predstave se zatim nižu kroz scene otkrivanja tajni o baronici, suočavanju gospodina Glembaja sa svojim sinom i izlivima njegovih misli, koje eskaliraju smrću Glembaja i zatim vrtoglavim obrtom koji će pogoditi sve prisutne članove i otkriti nove tajne, namere i ljubavne igre. Da li ovom začaranom krugu ima kraja i dokle će se menjati istina o ovoj uglednoj porodici, koja je po svim prilikama osuđena na propast?

Možda danas nije moderno igrati klasik, verovatno bi mnogi to pomislili, ali kad je klasik potkrepljen dobrom glumom, onda se kroz gledanje dobija utisak smelosti i izrastanja ovih studenata glume u neke ozbiljne buduće glumce. Ko voli klasik, sigurna sam da u ovoj predstavi može da potpuno uživa, ko ne voli, za njega je onda sigurno više po ukusu druga predstava ove večeri.

Druga predstava, Plesač je odgovor – BODHI projekta iz Salcburga, prikazuje se u 22h, i potpuno je drugačija od prethodne, sa kojom prelazimo iz klasičnog u moderni teatar.

Šta je ples?

Da li je to magija, užitak, komunikacija, kontrola emocija, osećaj slobode, putovanje, pripadanje?

Ova predstava otkriva initimnu ispovest plesača koji svojom igrom oslikavaju kakav je značaj plesa za njih same. Polazeći od individualnih istupanja na sceni i objašnjavajući šta je za njih ples, kako predstava odmiče tako se sve više oseća zajednički uticaj i povezanost plesača. Mešavina te igre stvara utisak kolektivne spoznaje. Početne scene u kojim upoznajemo likove i saznajemo njihove poruke, prožete su tišinom, gde samo pokreti tela razbijaju njenu monotoniju i donose utisak potpune prisnosti publike sa plesačima. U toku predstave, ispliva i smeh pojedinaca iz publike, jer je ona pored upečatljivih pesnih pokreta i zajedništva, prožeta i humorom, pogotovo u delu kada zajedno stvaraju rime o plesu. Ova predstava, čini mi se, nije bez razloga našla posebno mesto na mom spisku još onda kad je izašao prvi program FIST-a.

Šta je za tebe ples, pitaju Marton, Imola, Jeanne, Noemie, Csenger i Cindy? A njihovi odgovori govore o tome da plesači dele habitus, a svet plesa je pleme.

Večernji FIST je završen, u sobi vlada tišina, gledam kroz prozor i shvatam da je i napolju tišina. Živim u blizini magistrale i buka automobila i kamiona je ono što me svako veče uspavljuje, ove večeri je drugačije, drugačiji su i uslovi, to shvatam i prihvatam. Gasim kompjuter i razmišljam o odigranim predstavama... Čini mi se da je ceo FIST sudar modernog i klasičnog, što je po meni najbolja kombinacija. Isplivali su neki novi moderni izrazi, a sačuvala se ona klasična nota, a to predstavlja potpuno bogatstvo pozorišta i njegovog delovanja.


 

 



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste