O bolu i slavi glumačke profesije iz prvog lica jednine


Četvrte večeri festivala savremenog teatra „Desire Central Station” na sceni Jadran Narodnog pozorišta Subotica izvedena je predstava „Marlen Ditrih – Pet tačaka optužnice”, u režiji Harisa Pašovića i produkciji Narodnog pozorišta Sarajevo. Iste večeri, od 21.00, na sceni pozorišta Kostolanji Deže, izveden je autorski projekat Bojana Jablanoveca i Marka Mandića pod nazivom „MandićCirkus”.

Komad „Marlen Ditrih – Pet tačaka optužnice” otvara se publici najpre pojavnom snagom gotovo orvelovski definisanih likova – tvoraca imaginarnog suđenja. Ikona džez ere Holivuda nemačkog porekla, Marlen Ditrih optužuje se da je izdala svoju zemlju, da nije bila dobra majka, za nekonvencionalne životne izbore koje je sledila, broj seksualnih partnera, podršku koju je pružila američkoj vojsci tokom Drugog svetskog rata, itd.

Evidentan je romantizovani pogled na položaj žena u filmskoj industriji u Holivudu tih godina, koji protagonistkinji otvara mogućnost da gospodari svakom situacijom. Veličanstvena Mirjana Karanović briljira u naslovnoj ulozi i od protagonistkinje gradi ženu od krvi i mesa, koja ne mora, niti želi, da se dopadne svima. Mada predstava ima izuzetno prijemčiv koncept, u više navrata dva tužitelja i tužiteljka suđenja besciljno egzistiraju u prostoru, nedovoljno angažovano da bi se njihovo postojanje na sceni iole opravdalo. Minimalistički konceptuiran vizuelni identitet baca senku na odmerene pokrete i stas filmske dive, koja je za svog dugog života doživela sve, osim da bude poštovana i prihvaćena od strane svojih sugrađana.

Prema tumačenju idejnog tvorca predstave, Harisa Pašovića, „Marlena je bila pravedna žena; nije trpjela glupost; bila je romantična i veliki, veliki borac za mir. Živjela je dugo, do svoje 91. godine. Često je zvala svjetske političare telefonom i razgovarala s njima. Mislim da je pokušavala da utiče na njihove politike, bila je jako sretna kad joj je francuski predsjednik Fransoa Miteran najavio da će pasti Berlinski zid. Mislim da bi i danas koristila svoju slavu i utjecaj da doprinese miru i pravdi.”

„MandićCirkus” je provokativni dvočasovni performans u organizaciji SNG Drama Ljubljana – Via Negativa, glumca Marka Mandića. Prema tekstualnom predlošku: „Mandić se u Cirkusu brutalno suočava sa glumcem i izvođačem, umetnikom i egocentrikom, egzibicionistom i voajerom, božanstvenim i banalnim, sa patologijom ambicije i bedom uspeha... Neumoljiv je prema sebi kao i prema svom gledaocu – stvara i omogućava faustovski pozorišni konsenzus koji internalizuje, subjektivizuje dominantnu ideologiju, stvarajući mitove od nje, bilo da ih kritikuje ili afirmiše. Ova šizofrena omča, koja pojedinca zateže oko vrata u ime društva, inkluzivnosti, političke korektnosti itd., pršti i iz soliste Mandića.”

U praksi, bilo je dosta konfuznije razumeti kuda vodi brutalistički samopovređujući projekat i koja je njegova dublja svrha; izuzev onih očiglednih, kao što je ispitivanje emocionalne reakcije gledalaca, prisilno transformisanih u voajere.



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste