Osmeh – „sitnica” koja život znači

Balon
Teatar Vuk
Piše: Dijana Milićević
12. Aug 2022.

Iako smo navikli da leto bude ono godišnje doba u kojem ljubitelji „dasaka koje život znače“ željno iščekuju početak jeseni kako bi mogli da nastave sa čarolijom ispred (i iza) kulise, od prošle godine nam pozorište „Teatrijum“ omogućava da ta nit ostane neprekinuta i tokom letnjih meseci. Jedan od prvih pozorišnih komada koji su ovog leta izvedeni na pomenutoj sceni, i to 2. avgusta, jeste „Balon“, u režiji Monike Romić, a po tekstu Mate Matišića.

„Balon“ je komad u kojem se, poput naporednih stvarnosti, razlivaju svet surovosti i svet iluzije – stvarni i glumački život. Međutim, zar je glumac zaista „suprotnost čoveku“ ili možda samo čovek koji vešto uobličava strahote života čineći ih podnošljivijim „običnim“ ljudima? Da li su, samim tim, gluma i život dva paralelna toka ili se ipak u nekim delovima sažimaju do neprepoznatljivosti?

osmeh-sitnica-koja-zivot-znaci

Filip Milovanović (Siniša Ubović) je poznati glumac koji živi sa svojom trudnom suprugom (Vasilija Kozić), takođe glumicom. Mamurluk i rasejanost odaju njegov „boemski“ način života, čime se na (nepravedno?) stereotipan način prikazuje jedan glumački par. Bračnu „idilu“ prekida dolazak njihovog komšije (Miljan Prljeta), čija žena (Monika Romić), inače velika obožavateljka glumca Milovanovića, pati od depresije zbog smrti sina jedinca. On jedinu nadu da će njegova supruga ponovo uspeti da se osmehne polaže na glumačko umeće svog poznatog komšije. Nakon kratkog negodovanja, glumac ipak odlazi u stan depresivne žene, gde klupko strahova, ali i smeha polako počinje da se odmotava. Trudeći se da je bar na trenutak oraspoloži, Filip se prepušta improvizaciji kako svojih glumačkih uloga tako i anegdota i sopstvenog života. Držeći sve vreme žuti balon u ruci, žena i sama uranja u pozorišnu čaroliju, koja se odigrava tik pred njom i samo za nju. Upravo u tom trenutku na sceni započinje maestralno glumačko nadmetanje Siniše Ubovića, koji sa lakoćom uranja u najrazličitije likove, i Miljana Prljete, koji publiku dovodi do suza (radosnica, razume se) svojom interpretacijom inspektora i njegovog brata blizanca – kriminalca Šacka. Ismevajući određene tipove ljudi (kroz prikaze bojažljivog policajca, pobožnog kriminalca i njegove lažno moralne žene), one koji trule ispod dobro našminkane ljušture, komad „Balon“ predstavlja svojevrstan ring u kome se sučeljavaju komedija i tragedija, rađanje i smrt, ljudsko i demonsko – upravo kao i u životu svakog pojedinca.

osmeh-sitnica-koja-zivot-znaci1

Nakon gotovo sat i po potresnih i smehotresnih scena, publika postaje svedok svetlosti koja izvire iza vela tuge – iskrenog osmeha očajne žene. Razoružana harizmom svog omiljenog glumca, ona ispušta žuti balon iz ruke, koji simboliše preminulog sina i neizmernu žalost koju takav gubitak nosi sa sobom, pokazujući da jedino prihvatanje smrti i otpuštanje tuge može dovesti do ponovnog gledanja života u oči.

Polazeći od kontrastiranog prikaza ljudskih sudbina, ovaj pozorišni komad, između ostalog, tka priču o zaboravljenoj empatiji i toploj (komšijskoj) reči, koja ima moć da odagna tamu iz najtananije ljudske duše. A vi, kada ste poslednji put izmamili nekome osmeh na lice?