Karlota Grizi – između ljubavi i slobode

Nedeljka Borojević
28. Apr 2022.

Predstava „Karlota Grizi – od Vižinade do vječnosti” u produkciji Umetničkog festivala „Rovinj, Art & more” i „Opera b.b.” iz Zagreba sinoć je premijerno prikazana pred novosadskom publikom. U predstavi igraju Annamaria Serda i Ronald Braus, a režiju potpisuje Ljiljana Gvozdenović. 

Kao što se može naslutiti već iz samog naslova, predstava dočarava životnu priču svetske primabalerine Karlote Grizi, rođene u malom istarskom gradu Vižinadi. Radnja predstave počinje upravo na tom mestu, u porodičnoj kući mlade devojke koja je još uvek u potrazi za sopstvenim identitetom i onime što zaista želi. Odrastanje u porodici koja ima velika očekivanja i Karloti prognozira svetsku karijeru, ne ostavlja mnogo prostora za preispitivanje. Karlota je odlučna da svoj život posveti plesu i radu na sebi kako bi ostvarila snove i zaigrala na pozornicama svetski poznatih pozorišta. Na tom putu upoznaje čuvenog koreografa Žila Peroa koji postaje njen mentor, a potom i partner. Radeći sa njim, Karlota postaje sve zapaženija i dobija ulogu u pariskom pozorištu o kojoj je maštala– Žizel, koju je za nju napisao Teofil Gotje. Veći deo predstve bavi se upravo kompleksnošću njihovog odnosa. Slušajući njihove dijaloge pred publikom se neminovno nameću pitanja koja tište umetnice i danas – može li žena sama da se izbori za svoje mesto i svojim talentom zavredi pažnju? Da li je moguće da žena ima uspešnu svetsku karijeru sa jedne strane i ljubav sa druge? Partnera koji će je razumeti i pruži joj podršku bez da sebe stavlja u fokus i traži zasluge? Koliko je samo odricanja potrebno da biste postigli uspeh i na kraju, jesu li sva ta odricanja i žrtva zaista vredne nagrade – aplauza i naklonosti publike koja vas konstanto procenjuje?

Predstava je po svojoj formi mešavina operete, baleta i drame. Iako nisam obožavateljka muzičkih pozorišnih formi, ovaj komad je osvežavajuć i drži pažnju do samog kraja. Dozirane muzičke celine u kojima glumci demonstriraju impresivne vokalne sposobnosti, dopunjene dijalozima i monolozima stvaraju jedinstven ambijent i bude različite emocije. U jednom trenutku se osećate prijatno i uživate dok posmatrate čistu umetnost, dok već u narednom sledi nalet ljutnje i besa koji vam bude njihovi dijalozi. Sveopštem utisku umnogome doprinosi i sama scenografija koja podseća na baletski studio. Centralni deo zauzima greda, dok se u levom uglu nalaze veliko ogledalo i klavir. Pozadinsko belo plano na kome se projektuju originalni snimci iz Karlotinog života dodatno upotpunjuju doživljaj i podsećaju na verodostojnost priče i biografsku komponentu čitavog komada.  

Predstava „Karlota Grizi– od Vižinade do večnosti” nije samo obična priča o životu jedne primabalerine. To je priča o odnosu ljubavi i slobode i o njihovim granicama. Komad koji nam postavlja brojna pitanja poput -  Mogu li ljubav i sloboda ići zajedno ili je u svetu muškaraca neminovno da ljubav znači odricanje od slobode i slobodnog izbora? Da li je moguće u partnerskom odnosu biti samostalan? I na samom kraju, ono što ostaje kao najjači utisak jeste svakako pitanje u kojoj meri se kao individue izgubimo kroz različite zahteve profesije, publike i nama bliskih osoba?

Foto: Gordan Ukić



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste