"Ne možete očekivati da će vas neko vući za rukav da vam objavi knjigu, jer neće"

Mirjana Narandžić

Mirjana Narandžić

Zanimanje: Pesnikinja

Mesto stanovanja: Obrenovac

Biografija:

Mirjana Narandžić živi i stvara u Obrenovcu. Kao apsolvent na Filološkom fakultetu, ova dvadesetšestogodišnjakinja odlučuje da se oproba na različitim konkursima i upravo tako se afirmiše kao mlada pesnikinja, ali i uticajna osoba na društvenim mrežama. Prošle godine mladoj pesnikinji objavljena je prva zbirka pesama pod nazivom "Nema veze" u izdavaštvu Matice Srpske , a nedavno Mirjana je osvojila nagradu "Spasoje Pajo Blagojević" u Crnoj Gori i time omogućila štampanje nove knjige pod nazivom "Da se ne javim uvek". Šta je Mirjana rekla o pozorištu, uzorima i književnosti uopšte, možete pročitati u nastavku.

1. Kada si poslednji put bila u pozorištu?

Pre 3 dana, na Festivalu ekološkog pozorišta u Bačkoj Palanci. Zaista me raduje što je sve više pozorišnih festivala namenjenih deci i mladima, na kojima je moguće pogledati kako (samo imenom) amaterske pozorišne trupe, tako i institucionalna pozorišta iz zemlje i regiona.

2. Koju predstavu koju si pogledala u poslednje vreme preporučuješ?

"Čas anatomije", nastao prema istoimenom delu Danila Kiša u režiji Andraša Urbana u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu. Oslanjajući se na "Savete mladom piscu", kao i na, sad već čuveni segment "O nacionalizmu", Urban priča priču o Danilu Kišu, ali ne o Danilu Kišu kao liku, već o Danilu Kišu kao sudbini.

3. Koliko često ideš u pozorište?

Zavisi naravno od obaveza, ali, zaista se trudim da uvek pogledam nove predstave u sezoni (onih pozorišta čiji repertoar generalno volim i onih koja nisu baš mnogo daleko, prim. aut)

4. Ko ti je omiljeni glumac/glumica?

Klasičan odgovor iz leksikona: "ima ih mnogo, ali..." Šalim se, baš jutros sam odgledala HBO-ovu seriju "Oštri predmeti", koju je režirao Žan Mark Vali ("Nevine laži"), pa mi je sad najomiljenija Ejmi Adams i navijam da osvoji sve nagrade ove sezone, samo zato jer joj godinama ne daju Oskara.

5. Tvoj stav, koja je društvena uloga pozorišta u današnjem društvu?

Sve više se govori o tome šta pozorište "mora", što je malo nategnuto. Ima ta divna scena u Brehtovoj "Majci Hrabrost", kada Katrin, koja je nema, udara u bubnjeve kako bi upozorila na opasnost. Pozorište suštinski ne mora ništa, ali ja volim ono koje je Katrin.

6. Živimo u vremenu kada je poezija gotovo zaboravljena kod mlađe generacije. Mislite li da je problem u školstvu, ili mladi nemaju dovoljno vremena za te stvari s obzirom na način života u XXI veku?

Ima tu svega, mada ne mislim da je baš zaboravljena, možda ona nikada nije ni bila namenjena svima, mi to ne znamo. Smatram da smo često skloni tom "prebacivanju krivice", ne suočavamo se sa problemima, nego ih jednostavno usmerimo ka nekom drugom. Dakle, nisu to ni samo škola, ni samo porodica, pa ni taj "brzi" stil života, sve to ključa (i ključalo je) (i) oko svih nas, samo nešto moraš sam.

7. Do sada je izašla jedna zbirka Vaših pesama, a uskoro, nakon pobede na još jednom konkursu, izlazi i druga? Je li danas mladim pesnicima lakše da se afirmišu preko interneta, tj. raznoraznih konkursa, portala i društvenih mreža?

Bez obzira na to dominantno "mišljenje iz intervjua" prema kome društvene mreže "otuđuju" i deca postaju "nezainteresovana za stvarni svet", moram reći da sam ja skroz "na strani interneta". Meni se zaista čini da je u poslednjih nekoliko godina došlo do ekspanzije konkursa, kao i tih portala koji se bave umetnošću. Naravno da bi i njih, kao i onih festivala sa početka našeg razgovora trebalo biti još više. Dakle, da se naslonim na ono već rečeno u odgovoru na prethodno pitanje, po mom osećaju jeste lakše, samo ne možete očekivati da će vas neko vući za rukav da vam objavi knjigu, jer neće. U tom smislu, ja svima preporučujem sajt Konkursi regiona, gde se nalaze konkursi ne samo iz književnosti, već iz umetnosti generalno. I takođe ne očekujete da će vas uopšte odmah neko uzeti u razmatranje.

Ja sam prvi put rukopis poslala na konkurs Mladi Dis 2016. godine, i tad sam ušla u uži izbor, ali knjiga je štampana samo pobedniku. Naredne godine sam (dorađen) rukopis prosledila Matici Srpskoj, i bila jedan od pobednika. Dakle, nešto zbilja moraš sam.

8. Ko su bili Vaši pesnički uzori? Postoji li neko ko je kreirao vašu ličnost? Čija Vas je poezija najviše doticala?

Naravno. Bili i bivaju, kreirali i kreiraju, doticali i dotiču (nasumičnim redosledom): Lenard Koen, Danilo Kiš, Marko Tomaš i Faruk Šehić. ako govorimo o ljudima koji su pisali/pišu (i) poeziju. Sa druge strane, smatram da je na moje pisanje, dakle ne samo na stil kojim pišem, već i na teme kojima se u poeziji "bavim" uticao i veliki broj dramskih književnika, proznih pisaca, reditelja, kolumnista, istoričara, sociologa, i drugih, ali, da se odgovor na ovo pitanje ne bi pretvorio u beskonačan spisak, dajte da pređem na sledeće.

9. O čemu govori Vaša nova zbirka pesama "Da se ne javim uvek"?

"Da se ne javim uvek" je nekako logičan nastavak moje prethodne zbirke "Nema veze". Dakle, ta prva zbirka bila je sva istkana od nekakvih zbunjenosti, lutanja, taj lirski subjekat tu meandrira od Homera do Vudija Alena, i ne shvata da ni jedan nije dovoljno "njegov". Druga je, pa hajde da iskoristim taj ne baš tako sjajan termin, ali "ličnija", u smislu da se lirski subjekat konačno izborio, verovatno ne još uvek za sopstvenu poziciju, ali za sopstveni glas svakako. Tako su pesme u zbirci ovog puta umesto na pesničke cikluse, podeljene na "činove". Želela sam da tom "novom glasu" do kog sam došla, dam pomalo dramskog prizvuka. U tom smislu čitava "Da se ne javim uvek" može da funkcioniše i kao monodrama, ali to, naravno, ostavljam čitateljkama i čitateljima da definišu.

10. Kao neko ko je u svojim adolescentskim danima bio glumac u dramskom studiju, da li ste nekada razmišljali da napišete dramski komad? Da li Vas privlači ta vrsta pisanja? 

Suštinski nije, jer ne mislim da bih umela da pišem istinite dijaloge, a to je ono što prvo primetim kad pogledam, npr, seriju koja ima loš scenario, "ko ovako priča?", ali recimo moja nova zbirka je prilično dramska, ne toliko po formi, već po atmosferi. Ali, ipak, mislim da sam zahvaljujući radu u dramskoj trupi stekla neke osnove o pozorištu, dramskoj književnosti, pa samim tim i književnosti uopšte.

Mirjanu u HuPikon upisala Teodora Marković