Slobodan Beštić: „Boli nas ova stvarnost“


Predstavom „Rodoljupci“, po tekstu Jovana Sterije Popovića, u režiji Andraša Urbana i izvođenju Narodnog pozorišta iz Beograda, otvoreni su 39. Borini pozorišni dani u Vranju. Čitav repertoar je građen tako da ova publika na rubu juga Srbije napokon pogleda predstave koje su ujedno i svojevrsni rediteljski spektakli. 

39-borini-dani-prvi-dan1

Komedija „Rodoljupci“ je Sterijin komad koji je on zaveštao da se nikako ne otvara do 50 godina nakon njegove smrti. Pisao ga je krajem 19. veka, kada su se dešavala istorijska previranja na teritoriji njegove rodne Vojvodine. Čitanje ovog komada danas nosi neku novu nit. Ne postoji razlika između ondašnjih rodoljubaca i ovih današnjih. Danas ih ne oslovljavamo baš tim terminom, već se češće koristi nova kovanica „preletač“, odnosno onaj koji se lako pridruži nekoj političkoj struji i često ih menja, ali je u principu srž takvih ljudi ostala netaknuta. To su ljudi koji su zli, vrlo su glasni, kunu se u rodoljublje, a svojim postupcima najmanje doprinose očuvanju jednog naroda i njegove narodnosti. Andraš Urban slojevito prikazuje ove karikature, ogoljava ih pred publikom i penje na stub srama. 

Scenom se protežu nacionalna obeležja, koja se vrlo lako smenjuju, kada je to neophodno, pa se jasno čita taj momenat preletanja iz jedne opcije u drugu. Ono što je najupečatljivije u Urbanovim predstavama jesu songovi, za koje je muziku i za ovu predstavu radila izvanredna Irena Popović Dragović. Za njihove tekstove korišćeni su tekstovi Jovana Sterije Popovića, Đure Jakšića, Jovana Hadžića i Stevana Vladislava Kaćanskog. U „Rodoljupcima“ songovi su agresivni, njihovi tekstovi u službi rodoljublja pozivaju na rat za narodnost, prikazuju grozote tog rata i provociraju. 

39-borini-dani-prvi-dan2

Jedan od provokativnih delova jeste i momenat u kom likovi obučeni u crno nabrajaju imena današnjih političara, velikih rodoljuba, a iza svakog imena govore: „Ima pravo!“. Glas razuma je na sceni doslovno ubijen, rodoljupci preživljavaju, a ostaje pitanje dokle će biti tako?

Nama je neophodno slobodno pozorište, rušenje konvencije četvrtog zida, angažovano pozorište. To nikako ne isključuje tradicionalno poimanje pozorišta, ali je vrlo važno da se jedna predstava ovog tipa nađe na repertoaru nacionalnog teatra, a zatim i da se vidi na scenama drugih pozorišta širom Balkana. Iako se Sterijin tekst koristi kao osnova ove predstave, dramatizacija Snežane Vuković donosi aktuelizovanje ove tematike i jasno je da ona ni nakon više od 100 godina od nastanka inicijalnog teksta, nažalost, nije nestala. Komični elementi su očuvani do one mere dok se ne zgade.

Glumačka igra je izvanredna. Prosto, taj ansambl Narodnog pozorišta u Beogradu jeste nešto najkvalitetnije što imamo, a kada se to spoji sa odličnim rediteljevim timom, onda nastaju ovakve predstave. One koje se bave današnjim trenutkom, one koje prosipaju probleme, otvaraju različita pitanja, provociraju i vuku za rukav ovaj narod. Tada pozorište postaje mesto osvešćenja i buđenja, a ovom narodu je u ovom momentu to i više nego potrebno.

U predstavi igraju Slobodan Beštić, Nikola Vujović, Suzana Lukić, Nela Mihailović, Anastasia Mandić, Pavle Jerinić, Miloš Đorđević, Branko Jerinić, Hadži Nenad Maričić i Bojan Krivokapić. 

Večeras je na repertoaru 39. Borinih pozorišnih dana još jedna predstava u režiji Andraša Urbana „M.I.R.A.“ u produkciji Bitef teatara iz Beograda.

Foto: Marija Jaćimović (hocupozoriste.rs)



Povratak na vesti


Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste