OD MALIH NOG(U) je regionalna mreža za razvoj i afirmaciju pozorišta/kazališta/gledališča/teatra za decu i mlade koja okuplja organizacije i umetnike koji svojim edukativnim, umetničkim te teorijskim radom žele promeniti stanje u sektoru. Ova mreža je zvanično počela sa radom krajem novembra objavivši svoj manifest.
OD MALIH NOG(U) su osnovale četiri organizacije iz regiona:
- Dramski studio „Prazan prostor” (Crna Gora / Podgorica)
- Festival ekološkog pozorišta - FEP (Srbija / Bačka Palanka)
- Lutkarska organizacija koju fakat trebamo - Loft (Hrvatska / Zagreb)
- ODPRTI PREDALI (Slovenija / Kranj)
„Sve je počelo još prije dve godine kada se u Novom Sadu srelo šest budućih osnivačica ove platforme Marija Backović, Tijana Grumić, Ajda Tomazin, Sonja Petrović, Milja Mazarak i ja”, priseća se Anja Pletikosa iz „Lutkarske organizacije koju fakat trebamo – LOFT”, iz Zagreba, i dodaje: „Znale smo da u svakoj državi stanje stvari u ovoj oblasti nije sjajno, prije svega zato što se na kazalište za djecu i mlade gleda nekako s visoka. Istovremeno smo pogledale (i same radile) sjajne stvari za djecu iz čitavog svijeta i znamo što sve kazalište za decu može biti. Sve ostale je rezultat entuzijazma, humora, dijaloga, kritičkog promišljanja i ostalih nečistih sila koje toliko nedostaju u današnjem društvu.”
Sonja Petrović, direktorka Festivala ekološkog pozorišta za decu i mlade, kaže kako je prvi korak bilo istraživanje o pozorištu za decu i mlade na nivou regiona: „U okviru tog istraživanja obratili smo se institucijama, profesionalcima i publici i na osnovu poprilično velikog uzorka ispitanika došli do alarmantnih statističkih podataka koji su sada temelj našeg pravca delovanja. Druga aktivnost podrazumevala je konferencije sa predstavnicima institucija i udruženja koja se bave pozorištem za decu i mlade ili rade sa decom i mladima, koje su organizovane sa cilljem da ih upoznamo sa našim postojanjem i aktivnostima, kao i radi razmene znanja i informacija. Za Srbiju je ovo posebno važno jer Hrvatska i Slovenija imaju primere i modele dobre prakse, pretežno sistematske, koje bismo mogli da primenimo, dok mi imamo primere pojedinačnih uspešnih slučajeva, kao što su recimo program „Mali pozorišni eksperti” udruženja Tri Groša ili celokupan rad Assiteja Srbija koji će biti domaćin Svetske konferencije pozorišta za decu i mlade 2023. godine.”
Ono će u narednom periodu biti u fokusu je web portal „Od malih nog(u)” koji je zamišljen kao virtuelni prostor koji na jednom mestu okuplja sve aktere iz oblasti pozorišta za decu i mlade u regionu. U covid i post-covid periodu, u odnosu na potrebe publike i samih umetnika služiće i kao prostor za online program. Cilj je da se Srbija uključi u ono što nude Crna Gora, Slovenija i Hrvatska, u domenu kritike pozorišta za decu i mlade. Srbija trenutno nema kritiku pozorišta za decu i mlade, a ovaj portal može da postane baza za oglašanje kritika i mesto na kome će početi razvoj ovog sektora.
Kao produžena ruka web portala funkcionisaće i aplikacija „Quality patrol” namenjena deci od 7 do 14 godina. Ova aplikacija omogućiće dvosmernu komunikaciju između pozorišta i ciljne grupe, a podrazumevaće edukativni sadržaj i mogućnost glasanja za svaku predstavu. U planu su i nagrade za najaktivniju decu, a pozorišna scena u regionu će po prvi put dobiti listi najboljih predstava prema oceni publike.
O radu ovog sektora tokom pandemije Sonja kaže da je pandemija upravo najviše pogodila dramske umetnike koji stvaraju za decu i mlade zato što su u potpunosti izgubili kontakt sa svojom publikom: „Postalo je jasno da je ova komunikacija jednosmerna, da se ostvaruje samo u kontrolisanim uslovima pozorišnih kuća i dramskih studija i samo u smeru pozorište → publika. Svesni smo da se na tome mora raditi više, kako se više nikada ne bi desilo potpuno raskidanje veze sa publikom.”
Međutim, kada pričamo o generalno lošem stanju u kojem se nalazi ovaj sektor, Sonja smatra da su problemi višeslojni, od zakona i strategija u kojima se skoro uopšte ne pominje sintagma „pozorište za decu i mlade”, preko značajno manjeg izdvajanja novca za ovu oblast, do neškolovanja kadra za bavljenje time. „Došli smo do opšteprihvaćene činjenice da je pozorište za decu i mlade MANJE VAŽNO. Reći ću nešto što je strašno za izgovoriti jer je nažalost surovo istinito, a to je da se u našoj zemlji za umetnike koji se bave stvaraloštvom za decu i mlade smatra da nisu uspeli ili da su loši u svom poslu pa zato rade za decu. Kako je Minja Bogavac rekla na jednoj od naših konferencija: „Kada kupuješ ili praviš hranu za porodicu, uvek najbolje parče daješ detetu”, ne znam gde smo kolektivno to izgubili kada je u pitanju pozorište za decu i mlade?” – naglašava Petrović.
Zajedničke probleme u ovom sektoru u jednoj rečenici sumira i Marija Backović iz organizacije „Prazan prostor” iz Podgorice: „Sistemsko zanemaniranje ove umetničke grane, nedostatak edukativnih programa umjetnicama i umjetnicima koji su budući ili sadašnji stvaraoci u pozorištu za djecu i mlade, nedostatak edukativnih progama namijenjenih publici i nedostatak dugoročnog ekspertskog postavljanja repertoarskih politika.”
Delovanje dečijih pozorišta u Sloveniji za naš portal predstavili su Ajda Tomazin, koreografkinja i Rok Kravanja, glumac, osnivači Instituta „ODPRTI PREDALI” u Kranju. Oni smatraju da Slovenija ima veoma jaka institucionalna pozorišta za decu, dok na nezavisnoj sceni postoje mnoga manja i veća udruženja koja deluju pretežno u Ljubljani i Mariboru. „Centralizaciju i manjak sredstava vidimo kao najveće probleme. Tu je i hiper-produkcija predstava, mnogo premijera, a malo repriza, što je simptom sistema koji finansira produkciju predstava, pa su umetnici primorani da prave nove predstave koje ne stignu da se rašire po manjim mestima.”
Anja Pletikosa iz LOFT-a važnost regionalne saradnje vidi u nekoliko aspekata: „Ne bih o politici i prošlosti, no upravo to izdizanje iznad svih zala koje su ljudi na ovim prostorima radili znači prijeko potrebnu toleranciju, dijalog i dugoručnu poruku mira – svima i za sve, djecu, odrasle, umjetnike, publiku.” Drugi aspekt je više operativni, Anja smatra da pametnim udruživanjem na platformama poput ove možete osigurati dugoročnu održivost, a možda i samoodrživost. Ona je i stava da pametno, društveno odgovorno i savremeno pozorište utiče na društvo u celini, gradeći zajedništvo što festivali poput FEP-a i KFPD-a najbolje pokazuju.
O vezi pozorišta za decu i mlade i razvoja društva Pletikosa kaže da se radi o dvosmernoj vezi, da progresivno i otvoreno društvo utire put progresivnom i otvorenom pozorištu za decu, ali i obrnuto, da otvoreno pozorište za decu donosi otvorenu publiku budućnosti. Istog stava je i Marija Backović koja kaže da ne možemo zanemarivati decu, a nadati se boljem društvu: „Samo ono društvo koje savjesno i punim kapacitetom ulaže u nove naraštaje može vidjeti ili dočekati budućnost kojoj se nada”, i dodaje da je vrlo važno kako se sprovodi edukativni karakter pozorišta za decu i mlade: „Ne kao klasičan pristup demagoških i deklarativnih metoda promovisanja jednog i konačnog rešenja, već kao podsticajan, lucidan i kompleksan metod promovisanja kritičkog i promoćurnog sagledavanja nuđenih tema i promovisanja slobodne misli.”
O penetraciji tehnologije u pozorište, Ajda i Rok poručuju da nove tehnologije otvaraju virtuelne prostore, nove scene, nove forme pozorišta, kao i načine povezivanja sa pozorištem, ali da ništa ne može da zameni „analogno” pozorište: „Mi ćemo kroz razvoj aplikacije „QUALITY PATROL” otvoriti nove kanale direktne komunikacije između dece i pozorišta, ali moramo voditi računa da ne ugrozimo esenciju pozorišta – živi nastup. Ne samo u smislu gledanja predstave, već u smislu bliskosti, zajedništva, senzitivnosti i razmene emocija. Naravno, pozorište mora da oslikava duh vremena, ali ne sme slepo da prati trendove, već da ih preispituje, kritikuje, sumnja, a tek na posletku integriše.”
Za kraj Sonja Petrović iz FEP-a poručuje da su sva ostala udruženja, institucije ili pojedinci pozvani i dobrodošli da se priključe i sarađuju sa platformom „OD MALIH NOG(U)” na svim aktivnostima i projektima jer se ciljevi ove platforme mogu ostvariti samo udruživanjem, ali u to moraju ući čistih namera, velikog srca i spremne da nesebično izdvoje svoje vreme i znanje.
Ukoliko želite da naš rad podržavate iznosom koji sami određujete na mesečnom nivou, kliknite ovde: https://www.patreon.com/hocupozoriste