Počeo Novi tvrđava teatar u Čortanovcima

Nedeljka Borojević
05. jul 2018.

Izvođenjem predstave “Barufe” (Ribarske svađe), u adaptacji Predraga Lucića i režiji Vita Taufera, u vili Stanković u Čortanovcima sinoć je počeo pozorišni festival Novi tvrđava teatar.

“Ova zavesa skriva
Bedu skuplju od zlata,
Vek sažet u dva sata,
Beskraj na deset kvadrata!”

Reči kojima je predsednik Saveta Novog tvrđava teatra, Jugoslav Krajnov, započeo svoj govor na  otvaranju festivala. Nakon vrlo efektnog uvoda, usledio je maestralni performans umetnika četiri profesionalna teatra: Istarskog narodnog kazališta - Gradskog kazališa iz Pule, Gledališča Koper,  Slovenskog narodnog gledališča iz Nove Gorice i Slovenskog stalnog gledališča iz Trsta.

Kako je je i sam autor adaptacije Predrag Lucić, reditelj, novinar, prozaista, pesnik i dramaturg, napisao o predstavi: “U barufama Goldonijevih ribara, njihovih porodica i  batelanata, pred podozrivim očima pomoćnika kancelara i izvestitelja Kriminala prepoznali smo u prvom redu barufe ovog svađalačkog vremena. U melodioznom i pitoresknom govoru Goldonijevih Ćozota, osetili smo zov da pozorišno progovorimo na tri jezika – italijanskom, slovenačkom i hrvatskom – i na bogatim dijalektiktičkim varijetetima Istre, Krasa i Trsta. U Goldonijevoj ljudskoj, a ne božanskoj komediji pronašli smo komički ključ za iščitavanje teško popravljivih ljudskih naravi i još komplikovanijih društvenih odnosa gde gotovo da i nema sklada izuzev – svađalačke harmonije. Prihvatili smo, ukratko, ljudski i umetnički izazov da Goldonijevom klasičnom komedijom pokušamo da ispričamo živu priču ovog vremena i prostora, priču koja nadilazi državne granice, predstavu koja upravo zbog svoje višejezične razigranosti i kulturalne pluralnosti, koju donose glumci iz četiri pozorišne kuće, može dosegnuti nove visine razumevanja.”

Novi tvrđava teatar se ove godine održava pod sloganom “Pre no što roboti preuzmu svet”, jer, po rečima umetničke direktorke i selektorke ovog festivala Vide Ognjenović, “robot i glumac su binararna opozicija, jer je pozorište sigurna kuća za humano doživljavanje i shvatanje sveta.”

Ona veruje da će pozorište  čak “I kada roboti pobede i veštačka inteligencija preuzme na sebe osmišljavanje svega, uz poeziju i još neke umetnosti, ostati izvan njenih moći, kao nepokoreni vrt nekodiranih čuda.”

Ove godine publika će biti u prilici da pogleda šest predstava -  od Trsta do Đurđua. Osim “Barufa”, u ovogodišnjoj selekciji su još i predstave: “Šuplji kamen” Nikolaja Koljade, u režiji Tatjana Mandić Rigonat, Ustanova kulture “Vuk Karadžić”; plesna “Prostor za revoluciju” autorke koncepta i koreografkinje Isidore Stanišić, Bitef dens kompani; “Evgenije Onjegin” Puškina, režija Boris Liješević, Pozorište mladih; “Parada” Aleksandra Galina, režija Kozmin Kretu, Tudor Vianu teatar Đurđu / Rumunija; i “Kralj Lir” Šekspira, režija Diego de Brea, Narodno pozorište Sarajevo.

Selekcija je takmičarska, a o nagradama će ove godine odlučivati žiri koji čine reditelj Filip Markovinović, direktor Novosadskog pozorišta / Ujvideki sinhaz Valentin Vencel i glumica Gordana Đurđević Dimić. Oni će pobednike proglasiti poslednje festivalske večeri, 8. jula, odmah nakon izvođenja poslednje predstave u programu.



Povratak na vesti