Do kada će vlast sama sebi biti opozicija?

Vlast i njena opozicija
Piše: Jovana Stanković
06. okt 2019.

U Narodnom pozorištu u Nišu otvorena je nova pozorišna sezona premijerom predstave „Vlast i njena opozicija“ po tekstu Nebojše Romčevića, a u režiji Egona Savina.

Predstava „Vlast i njena opozicija” nastala je po komadu „PR – potpuno rasulo“ Nebojše Romčevića, koji je poslednji deo njegove pozorišne trilogije koju još čine „Laki komad” i „Paradoks”. Tekst se bavi političkim aktuelnostima 21. veka. U fokusu je svakodnevni život jedne porodice intelektualaca koja živi na rubu egzistencije, a u koju upada uzurpator i pomera njihovu rutinu. U komediografskom postupku se prepoznaju neke nušićevske crte, pa ovo vrlo lako može postati komad koji će biti uvek aktuelan.

Leka je profesor, intelektualac sa pravom doktorskom disertacijom, koji je upravo završio promociju svoje najnovije knjige. Na scenu prva stupa njegova supruga Katarina, koja je vidno nezadovoljna radom svog supruga, baš zbog toga što je pošten i ne zarađuje mnogo, iako je obrazovan i sposoban da radi. Njihova ćerka Maca je mrzovoljna, u jeku puberteta, mrzi ceo svet, a mrzi i samu sebe. Kada nakon promocije knjige u njihov dom upadne političar Apostolović i ponudi Leki ogromnu svotu novca da glumi lažnu opoziciju, svet ove porodice počinje da se pomera. Komšija Bora je čovek iz naroda koji vrlo lako leluja sa jedne na drugu stranu, sve zarad lične koristi.

Likovi su razvijeni do te mere da se publika lako poistovećuje sa njima. Naizgled iskarikirani, oni su, nažalost, vrlo realna slika današnjeg društva. Roditelji su spremni da prodaju svoju čast i svoj obraz zarad deteta, a na taj način oni predstavljaju labilne ličnosti u Srbiji, kojih trenutno ima dosta i koji ne umeju da se izbore za svoju slobodu. Dozvoljavaju da ih gazi neko ko je nepismen, neobrazovan, a sve samo zato što u rukama ima moć novca, koja neretko zaslepi i one najbolje. Danas se u Srbiji život živi preko stranke, pa je potpuno razumljivo zašto i Leka i Katarina nakon vrlo malo razmišljanja pristaju da budu pioni vlasti. Kroz replike se transparentno čitaju prozivke na račun kontrole medija, lažnih doktorata i lažnih diploma, nepismenog kadra koji vlada samo zato što je neobrazovan, pa se njime lako manipuliše. Publika jasno čita svoju realnost, lako se poistovećuje, ali ova predstava ne nudi nikakvo rešenje ovog velikog problema. Vrednosti su izvrnute, a „Vlast i opozicija“ ostaje kao jedan dokument koji će svedočiti tome u budućnosti. Kada nepismenih i neobrazovanih više ne bude bilo na funkcijama, tada će ovaj komad postati komičan. Do tada je vrlo surov prikaz sadašnjosti u Srbiji, koji ostavlja prilično gorak ukus u ustima.

Ono što je sjajno jeste činjenica da glumačku postavu ove predstave čini najbolji deo ansambla Narodnog pozorišta u Nišu. Svako od njih je svoj lik odigrao odlično i smatram da bi svaka drugačija podela bila pogrešna. U predstavi igraju Jasminka Hodžić, Nađa Nedović Tekinder, Aleksandar Marinković, Aleksandar Mihailović i Dejan Cicmilović.

Prva repriza je večeras, 6. oktobra, u 20 časova, a sledeće igranje je 25. oktobra. Ova predstava će biti na repertoaru Narodnog pozorišta u Nišu tokom cele pozorišne sezone.