Kritika današnjice kroz prozor jugoslovenstva – da li se išta promenilo u proteklih pola veka?

Na Velikoj sceni Jugoslovenskog dramskog pozorišta, jedne prohladne martovske večeri premijerno je odigrana predstava „Razvojni put Bore Šnajdera” u režiji Egona Savina, prema tekstu Aleksandra Popovića.

Po izboru kritike, u konkurenciji od 710 drama na srpskom jeziku, „Razvojni put Bore Šnajdera” proglašena je najboljom dramom u drugoj polovini dvadesetog veka. Aleksandar Popović je ovo delo napisao u vreme procvata socijalizma, tako da iako je bilo pokušaja da se delo prevede na scenu, ipak nije zaživelo među tadašnjom, socijalistički orijentisanom pozorišnom publikom.

Kao što sam naslov predstave sugeriše, priča prati razvojni put Bore Šnajdera, od njegovog postavljanja na mesto predsednika opštine, do trenutka kada će ga organi vlasti razrešiti te dužnosti. Bora je, dakle, šnajder po zanimanju, međutim to ga neće sprečiti da se lati funkcije za koju nikako nije kvalifikovan. On će iskoristiti svoj položaj kako bi ostvario lične ciljeve i materijalnu sigurnost. Očekivano, ova situacija dovodi do nesreće i nezadovoljstva među građanima. Životi običnih ljudi postaju teški, a grad se suočava sa sve većim ekonomskim problemima. Pravda je možda spora, ali dostižna – ili ipak ne? Glavni junak će zaista završiti u zatvoru zbog svojih nedela, ali će takođe obećati da će se sigurno vratiti u tu istu fotelju iz koje su ga „izvukli” – i čini se da će to biti jedino obećanje koje će ispuniti.

Bora predstavlja paradigmu likova u delu, s obzirom na to da se on suštinski ni po čemu ne razlikuje od drugih junaka, osim po svojoj poziciji. Iako nosi naziv drame, on je samo jedan u nizu likova koji se prepliću u priči, ujedinjeni u svojoj halapljivosti i nemoralu. Sve Borine osobine, možemo pripisati i svim ostalim likovima. Ipak, da sve ne bi bilo jednolično, lik Špire, koga tumači Nebojša Milovanović, prikazan je kao antagonista, i donekle kao jedini glas razuma, kome sasvim prirodno, ostali junaci nisu naklonjeni.

Nažalost, deluje da će mnoge scene iz ove predstave biti poznate publici, kao da su ih već negde videli – možda… u vestima? Reditelj tokom cele predstave, gotovo neprimetno, na pozorišnoj provlači i nekoliko „kultnih” trenutaka sa naše aktuelne političke scene. Čime se izjednačava kritika današnjice i vremena kada je delo nastalo.

Glumački ansambl je zaista maestralan. Nenad Jezdić veoma vešto oslikava lik Bore Šnajdera, prikazujući njegovu transformaciju od običnog čoveka do korumpiranog političara. On je na autentičan i uverljiv način dočarao protagonistu dela, te osvojio srca publike. Pored Jezdića, neke od glavnih uloga tumače i: Radovan Vujović, Branka Šelić, Irfan Mensur, Nebojša Milovanović, Tamara Dragičević, Branislav Lečić i mnogi drugi. Učesnika u ovoj predstavi zbilja ima mnogo, ali njihov zajednički rad je stvorio sjajnu predstavu koja će dugo ostati u sećanju gledalaca.

Čitava drama odvija se u kancelariji predsednika opštine, tako da tokom predstave ne dolazi do značajnijih promena scenografije, koju je osmislio sam reditelj, Egon Savin. Scenografija doprinosi atmosferi opštinske vlasti i društvene elite, uz nezaobilazne simbole jugoslovenstva. Kostimografija je stilski usklađena sa scenografijom i pridonosi celokupnom estetskom doživljaju predstave. Kostimografkinja Lana Cvijanović je prenela karakteristike likova na njihov izgled, naglašavajući njihove individualnosti, socijalni status i društvene uloge. Kostimi su odrazili kulturološki kontekst priče, ali su uspeli da održe savremeni duh i da budu dopadljivi savremenom gledaocu.

Aktuelnost i relevantnost ovog teksta Aleksandra Popovića i posle toliko godina, treba da nam služi kao pokazatelj i podsetnik da kao društvo nismo mnogo odmakli od „mrtve tačke”. Ipak, umesto da bude pesimistična, predstava nas poziva na promene i borbu za pravdu. Kroz mnoštvo komičnih replika i situacija, ali i kroz mnogo ironije predstava će vas suptilno i neopaženo navesti na razmišljanje o odgovoru na pitanje „Dokle više ovako?”

Povratak na vesti